ZölDiák - zöld hírek diákszemmel: Téli vitaminpótlás, 2013.

ZölDiák zöld hírek diákszemmel

Téli vitaminpótlás

Egészségünk megőrzéséhez elengedhetetlenek a vitaminok, létfontosságú jelenlétük a táplálékban. A téli hónapokban jóval kevesebb friss zöldség és gyümölcs közül válogathatunk, de egy kis odafigyeléssel olyan menüt állíthatunk össze, amellyel természetes módon juttathatunk vitamint a szervezetünkbe. A zöldségfélék sok vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet és rostanyagot is tartalmaznak. Természetes módon szabályozzák az emésztést, de mivel nem tartalmaznak sok energiát, nem hizlalnak. Napi többszöri fogyasztásuk ajánlatos. Milyen vitaminokra van szüksége egy átlagembernek télen? Az immunrendszer erősítésére és a légúti fertőzések megelőzésére – antioxidáns, sejtvédő és a sebgyógyulást elősegítő hatása miatt – kiemelkedő szerepe van a megfelelő mennyiségű C-vitamin-fogyasztásnak, amit például alma, gránátalma, citrom, savanyú káposzta, fekete retek, sütőtök, hagyma vagy cékla formájában érdemes bevinni szervezetünkbe. Az A-, C-, E-vitaminok mellett még a B-vitamin is nagyon fontos a téli időszakban. A csipkebogyót leginkább az influenza és a meghűléses betegségek kezelésére használják, de fontos szerepet játszik a kollagén termelésben, valamint a csontozat, a fogak és a bőr egészségének megőrzésében is. Jelentős mennyiségben K-vitamint is tartalmaz, ami megelőzi a vérzékenységet, és a máj funkcionális zavarait. A cékla rendkívül gazdag folsavban, C-, B1-, B2-, B6-vitaminokban, béta-karotinban, serkenti a vérképzést, növeli az ellenálló-képességet, támogatja a nyirokrendszer működését. Jó hatással van az emésztőrendszerre, normalizálja a vérnyomást, vízhajtó és méregtelenítő hatású.  Az alma tartalmaz A-, B- és C-vitaminokat, foszfort, káliumot, kalciumot, magnéziumot és vasat; vértisztító, májtisztító és vesetisztító. Az alma ezen felül 50 %-kal több antioxidáns hatású A-vitamint tartalmaz, mint a narancs, így amellett, hogy lassítja az öregedési folyamatokat, még segít a meghűléses betegségek megelőzésében, a fertőzések távoltartásában is. A sütőtök gazdag béta-karotinban, amely a szervezetünkben A-vitaminná alakul, ezen kívül C-, E-vitaminforrás. Magja magnéziumot, káliumot és B-vitamint tartalmaz. A déligyümölcsök: a citrom, a grapefruit, a kiwi, a mandarin és a narancs kiemelkedően magas C-vitamintartalmúak, de B1-, B2-vitamin és kálium is található bennük. A banánnak magas a szénhidráttartalma, de ezt a gyümölcsöt se hagyjuk ki étrendünkből, mert nem emeli gyorsan a vércukorszintet. A déligyümölcsök nyersen fogyasztva a legértékesebbek, készíthetünk kicsavart levükből üdítőitalt, turmixot, és felhasználhatjuk őket gyümölcssalátákhoz is. Hetente többször iktassunk étrendünkbe szárított gyümölcsöket, olajos magvakat, diót, mogyorót, mandulát, pisztáciát. Elsősorban vízben oldódó B1- és B2-vitamintartalmukat kell kiemelni, emellett értékes növényi eredetű fehérje- és élelmirost-források. Magas zsír- és szénhidráttartalmuk miatt egyszeri alkalommal ne együnk belőlük sokat. A sárgaborsó, a lencse és a bab kiváló húspótlók. Magas B1-, B2- és E-vitamintartalmuk mellett kálium-, kalcium-, foszfor-, magnézium-, vas-, mangán-, cink- és szelénforrások. Fogyasztásuk heti szinten ajánlott.

A tudatos étrend összeállításával sokat tehetünk a téli időszakban egészségünk megőrzéséért, mivel a zöldségfélék frissítik a testet, javítják a közérzetet, késleltetik az öregedést és támogatják az immunrendszert.

Algyői Zöld Diákparlament