2013. febr. 12., Harmadik program

Az Algyői Fehér Ignác Általános Iskola a „Fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampány megvalósítása Algyőn” című KEOP-6.1.0/A/11-2011-0159 számú pályázatának gyakorlati megvalósítása  2012. május 7-én kezdődött el.

A projekt legfőbb célja:

A fenntartható életmód és az ehhez kapcsolódó viselkedésminták elterjesztése információs eszközök (szemléletformálás, tájékoztatás, képzés, stb.) segítségével.

 

A 3. rendezvény tevékenysége röviden:

A kampány harmadik rendezvényét február 12-én tartottuk, a 4., 5. és 6-os tanulóink számára. A tanulók az „Egyszer volt, hol nem volt… a Föld” című filmet nézték meg. A film több fejezeten keresztül érthetően, hitelesen mutatta be számukra a Föld veszélyeztetettségét, és azt a harcot, amit felvehetünk a Földet érő káros hatások és események ellen. A tanulók tanulmányozhatták a „Változtass a szokásaidon” c. kiadványt és a témához kapcsolódó hasznos internetes oldalakat.  A KÖRLÁNC Országos Egyesület szakemberei segítettek a film és a szakirodalom értelmezésében. Az előadáson és az interaktív foglalkozásokon a klímaváltozással foglalkoztak: kiváltó okok, következmények, megelőzés. A legnépszerűbb feladat a megújuló energiákkal működő modellek készítése volt. Az ökológiai lábnyom fogalmával is megismerkedtek, és saját családjukra vonatkozóan számításokat végeztek. A csoportfoglalkozásokon ötletes plakátok készültek.

 

Változtatok a szokásaimon!

Szeretnénk elmesélni, miért tetszett nekünk ez az újság. Először az tűnt fel, hogy zöld színű, ebből arra következtettünk, hogy tartalma a környezetvédelemmel kapcsolatos. Környezetismeret órán épp most tanultunk a vízről, a szélről, a levegőről és ezek szennyezéséről. Az újságnak köszönhetően még több hasznos és érdekes dolgot olvashattunk ezekről. Nagyon tetszett, hogy mi is könnyen megértettük, amit olvastunk. Számos olyan ötletet tudtunk meg, amelyekkel a környezetünket védhetjük. Ezek után például nem hagyjuk készenléti állapotban a készülékeket, vagy az esővizet most már otthon is gyűjteni fogjuk, a régi dolgainkat pedig megjavíttatjuk. Ennek az újságnak köszönhetően sokkal könnyebben tudunk változtatni a környezetre káros szokásainkon. Nagyon örülnénk neki, ha minél többen éreznék fontosnak a Földünk védelmét. - Kovács Angelika, Lantos Szabina és Varga Enikő 4.a osztályos tanulók

 

Egy öko nap

A múlt héten szerdán egy előadó, András bácsi jött az iskolába és a klímaváltozásról tartott előadást. Nagyon érdekes volt. Miután az előadás véget ért, a tantermekbe mentünk és feladatokat oldottunk meg. Én Márkkal, Renátóval, Hugival és Natival voltam egy csapatban. A mi feladatunk az volt, hogy egy szélmalmot készítsünk a megadott faanyagokból, napelemből. Nagyon jól sikerült. Az ablakba raktuk és vártuk, hogy forogni kezdjen. A többiek is nagyon jó dolgokat csináltak: napelemes helikoptert, hidrogénes autót. Misiék egy szél-, víz-, napenergiával működő játékot raktak össze, amiben a tunéziai vendégünk, Ayob is segített nekik. Én nagyon élveztem mindent és sokat tanultam is. Remélem lesz még ilyen! - Kecskeméti Réka 5.b osztályos tanuló

 

A globális felmelegedés

A XXI. század elején Földünket a felmelegedés fenyegeti. A sarkvidéki jégtáblák olvadoznak, az ott élő állatok veszélynek vannak kitéve. Az éghajlat változását az állatok jobban érzékelik, mint az ember. A globális felmelegedés egyik oka a hanyag emberi magatartás pl. ipari környezetszennyezés, túlzott vegyszerhasználat. A Föld pusztulása megakadályozható lenne, ha az emberek magatartásukkal odafigyelnének a környezetvédelemre. A Földre, mint legnagyobb értékünkre vigyázzunk, mert a következő nemzedéknek is szüksége lesz rá! - Borbás Viktória 5.b osztályos tanuló

 

Az Egyszer volt, hol nem volt… a Föld című mese felhívja a figyelmet arra, hogy mi történik a Földdel. Erről nagyrészt az ember tehet: az ipari szennyezés miatt az atmoszférába feljutott szén-dioxid nem engedi ki a meleg levegőt, ezért is melegszik. De megelőzhetnénk, ha az autózás helyett busszal vagy villamossal közlekednénk. Az is jó ötlet lenne, ha hidrogénes autóval vagy hybridessel közlekedhetnénk. Ezekkel csak az a baj, hogy elég drágák. Akinek nincs pénze az menjen busszal, kerékpárral vagy ha van lehetősége metróval. A lényeg, hogy óvjuk meg együtt a környezetet és a Földet! - Bús Tamás 5.a osztályos tanuló

 

Amikor az előadás befejeződött, akkor feladatban részesültünk. Mindenki elment a saját tantermébe. Csoportonként kaptunk dobozokat, amelyben makettek vártak összerakásra. Volt szélturbina, vízimalom, helikopter, szélmalom és hidrogénes autó. Mi a szélturbinát kaptuk. András bácsinak, aki az előadást tartotta, is könnyűnek tűnt az összeszerelés, de amikor segítséget kértünk tőle, még ő is nehéznek tartotta. De a végére közös erővel összeraktuk. Tízórai mellé többféle süteményt is kaptunk. Miután teleettük magunkat, visszamentünk megnézni, hogy a napelemes makettek működnek-e. Sajnos a mienk nem. Nem bánjuk, mert egy csodálatos napot töltöttünk el. Köszönjük András bácsinak az előadást. - Balázs Anna 5.a osztályos tanuló

 

Egy rendhagyó iskolai nap

Egy szép szerdai napon rendhagyó nap volt az iskolánkban. Az igazgató nénink, Zsuzsa néni hozott be megújuló energiaforrással működő játékokat. A mi csapatunk egy fából összerakható, napenergiával működő szélmalmot kapott. Ezen kívül volt helikopter, vízimalom, vízzel üzemelt autó és egy napenergiával működő, műanyag szélkerék. Lehetett még plakátokat is készíteni. Tízórai szünet után elmentünk az ebédlőbe. Ott rengeteg finom sütivel vártak minket. Még gyógyteát is kaptunk. Később visszamentünk az osztálytermünkbe, hogy befejezni amit eddig készítettünk. Amikor befejeztük a munkát Zsuzsa néni bejött, hogy megnézze mit alkottunk. Mindenkinek tetszett az összes remekmű. Nagyon kedveltük ezt a napot.  - Hermán Ariella és Márta Sarolt 5.b osztályos tanulók

 

A klímaváltozás a klíma, éghajlat tartós és jelentős mértékű megváltozását jelenti helyi vagy globális szinten. A változás kiterjedhet a hőmérsékletre, az átlagos csapadékra és a széljárásra. Az emberek közül sajnos egyre többen helytelen szokásokkal élnek, tevékenykednek, ezért a Földünk egyre nagyobb veszélyben van.

Néhány tanács:

Ne használjunk rovarölő szereket, mert károsítják a növényeket és elpusztíthatják a méheket is. Ha nem tudják beporozni a virágokat, akkor kevesebb lesz a termés, kevesebb zöldségfélét és gyümölcsöt tudunk majd fogyasztani. A szerves trágyából felszabaduló gázok szennyezik a levegőt. Ne dolgozzunk nagy teljesítményű gépekkel, hanem kisebb teljesítményűvel, mert kevesebb az üzemanyag-fogyasztása és így kevesebb füst megy a levegőbe. Kevesebb vizet használó öntözőgépet használjunk, mert kevesebbe kerül és kevesebbet is fogyaszt.

Boldizsár Mihály és Pál Krisztián 5.b osztályos tanulók

 

A napenergia

Egy nap az iskolában foglalkozás volt egész nap, és napelemmel is dolgozhattunk. A napenergia nagyon sok mindenre használható. Ezért ez nagyon hasznos. Mindent, ami elektromos áramot használ, működtetni tudja a napenergia. Úgy működik, hogy az elnyelt napsugarak energiáját villamos energiává alakítja. Tehát működtethet TV-t, számítógépet, fényt nyerhetünk belőle, mosógépet és még rengeteg mindent. Ezáltal óvni tudjuk környezetünket. Érdekes, Németországban a házak 80%-a rendelkezik napelemmel.  - Gyenge Réka 5.b osztályos tanuló

 

Egy élményekkel teli nap

A mai napom nagyon jól telt az iskolában. Az első órában András bácsi tartott előadást. Az előadás alatt nagyon sok új dolgot tanultam például a madarakról és a Föld élővilágáról. A második órában maketteket csináltunk.  Én helikopterrel próbálkoztam, de sajnos nem működött. A harmadik órában pedig meglepetéssel vártak a konyhában. Egy kis sütit és teát kaptunk. A mai napon jól éreztem magam, remélem lesz még ilyen érdekes program.

 

Az előadás után csoportmunkát csináltunk. Minden csoport kapott egy-egy makettet: szélturbinát, vízimalmot, helikoptert, szélmalmot és egy hidrogénes autót. A helikoptert kaptam én Natival és Kingával. A szélturbina, a vízimalom és a helikopter napelemmel működött. Sajnos a hidrogénes autó nálunk nem működött, de legalább az 5.b-nek működött. Uzsonnára sok sütit, szendvicset és gyógyteát kaptunk. Nekem nagyon tetszett ez a nap, remélem máskor is lesz ilyen. Köszönjük András bácsi!  - Túri Alíz 5.a osztályos tanuló

 

Nati, Alíz és én voltunk egy csapatban. Egy helikopter modellét kellett összeállítanunk. Először Alíz kinyomta a helikopter apróbb darabjait, majd megkezdődött az összerakás. Mikor végre majdnem kész lett, akadt egy kis hiba. A két vezetéket nem tudtuk betenni a napelem hátuljába, de szerencsénkre András bácsi segített nekünk. Végre teljesen kész volt, csak sokára kezdett el működni. Ennek ellenére remek csapatot alkottunk. - Greksa Kinga 5.a osztályos tanuló

 

Egyszer volt, hol nem volt… a Föld

A gyerekek beszélgettek a környezetszennyezésről például a közlekedésről, azon belül az autók kipufogógáza okozta káros hatásról. Az iparról, mert túl sok fát vágnak ki és így több szén-dioxid marad a levegőben. Az építkezésről, például Kínában túl sok házat építenek egyszerre.

Szalontai Botond 5.a osztályos tanuló

 

Rajzpályázatot hirdettünk meg „Ne pazarolj!” címmel, a hatodikos diákoknak. A pályamű témája a családok mindennapjaiban a nem fenntartható életmód és fogyasztási szokások figyelemfelkeltő bemutatása volt. Az első hat helyezett jutalmul rajzeszközöket, rajzolást segítő szakkönyveket, eszközöket kapott. A beérkezett 21 munkából I. helyezett lett Horváth Laura, II. lett Rácz Klaudia és III. lett Sándor Tamás 6. osztályos tanuló rajza. Díjazásra került még Vidács Balázs, Rózsa Alex és Nemcsok Balázs munkája is.

 

Ökológiai lábnyom az Algyői Fehér Ignác Általános Iskolában

4-5-6. évfolyam

 

4.a

4.b

5.a

5.b

6. osztály

pontszám

6390

7623

7085

9625

10585

18 fő

21 fő

20 fő

26 fő

29 fő

átlag

355

363

354

370

365

hektár

6-7,8

6-7,8

6-7,8

6-7,8

6-7,8

legkisebb

210

290

260

225

180

legnagyobb

565

550

460

545

475

 

 

 

 

 

 

 

Mit tehetünk környezetünk megóvásáért?

Az Algyői Fehér Ignác Általános Iskola diákjainak zöld tanácsai:

Mondj nemet a szórólapokra! Használj újrapapírt! Gyűjtsük szelektíven a papírt!
1 tonna papír előállításához legalább 2-3,5 tonna fa, 417 m3 víz, 6 tonna gőz, mészkő, klór, kén és energia szükséges! Az újrahasznosított papír gyártásához feleannyi energiát és negyedannyi vizet használnak fel.

Gyűjtsd szelektíven a szemetet!
Válasszuk szét a papír, fém, üveg, műanyag, zöld, szerves, veszélyes (elem, gyógyszereke stb.) hulladékokat és az arra alkalmas gyűjtőkbe dobjuk ki. Akinek kertje van, annak könnyebb a dolga, hiszen a zöld hulladékot komposztálhatja növényei számára.


Ne fűtsük túl lakásunk helyiségeit! Szigeteld le az ajtókat, ablakokat!
Megfelelő szigeteléssel a fűtésre használt energia 15-20 százalékát is megspórolhatjuk. Napközben 22 fok, éjszaka 18-20 fok elegendő

Takaríts tisztítószerek nélkül! Tisztítsd a ruháidat vegyszermentesen!
Próbáld ki a szóda és az ecet hatását, az eredmény nem marad el! Használj mosógolyót! Egyszerű, könnyű és még pénzt is megtakarítasz vele.

 

Lehetőség szerint vásárolj helyi termelőktől!
Ha helyben termelt élelmiszereket választasz és kevés előre feldolgozott alapanyagot használsz, azzal kevésbé terheled környezetedet. Továbbá a csomagolóanyagok visszaszorítása is fontos teendő, piacon saját kosaradba vásárolj, és ne kérj minden boltban műanyag zacskót!

 

Közlekedj okosabban, élj egészségesebben!
Gyalogolj! Kerékpározz! Inkább közösségi közlekedéssel (autóbusz, villamos, metró) utazz, mint autóval!