Oktatáskutatás – fejlesztés az Algyői Fehér Ignác Általános Iskolában

Figyelem! Új ablakban nyílik meg. PDF 

A TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 „XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció)” projekt 3. alprojekt az „Iskolák kutató-fejlesztő tevékenysége nevelési-oktatási programok fejlesztésében”, „Az ökoiskola nevelési-oktatási programjának fejlesztése” című pályázat keretében iskolánk ismét szerepet vállalhat az oktató-nevelő munka korszerűsítésében.

A kutatás – fejlesztés fő feladatai: Az ökoiskola nevelési oktatási program elemeinek fejlesztése, az ökoiskola nevelési oktatási programelemek iskolai kipróbálása, a kipróbált modulok korrigálása, véleményezése a tapasztalatok alapján. A programba a 3.b és a 6.a osztályt vontuk be, kontrollként a 3.a, és 6.b osztály szerepelt. A modulírói és kipróbálói feladatokat Papp Leonóra és Torma Tiborné vállalta. A fejlesztés szakmai koordinátora Iván Zsuzsanna, programszervezője Koczka Ágnes. A program során képzéseken, szakmai konzultációkon, modullátogatásokon vettünk részt. A mi foglalkozásainkon több alkalommal részt vettek a Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskolájának pedagógusai, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársai, Saly Erika és Veréb Szilvia. Mi is látogattunk ságváris órákat. Voltunk a budapesti Lágymányosi Bárdos Lajos Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnáziumban. A projekt során bebizonyosodott a hálózati tanulás hasznossága, melyben már több alkalommal kezdeményezők és résztvevők voltunk. Új láncszemeket szereztünk. Jóleső érzés volt, hogy mi, ökoiskolások tudunk együttgondolkodni, hasonlóak a céljaink, módszereink, sőt félszavakból is megértjük egymást.

 

A tanulók élvezték, várták a „modulos” órákat, várják a folytatást. A szülőktől is pozitív visszajelzéseket kaptunk. „A hétvégi nagybevásárlások alkalmával – amelyek általában a hipermarketek valamelyikében történnek – a bevásárlókocsiba került árucikkel kapcsolatban Gergő fiam megjegyzéseket tesz, hogy miért nem a piacon vásároljuk meg a terméket. Én mint szülő tényleg elgondolkodom ezen a kérdésen. Valójában nemcsak a gyerekek tanulhatnak ezekből az órákból, hanem a gyerekek révén a szülők is.” (Üvegesné Nagy Tímea).  A modulíró pedagógusok is hasznosnak tartják ezt a fajta oktatási módszert, kiváló lehetőség a közösségformálásra és az egyéni fejlesztésre is. A gyerekek kompetenciáinak fejlődését az osztályban tanítók is tapasztalták.

A modulok témaválasztásánál az oktatási célok mellett figyelembe vettük, hogy a tanulók a feldolgozás során jobban megismerjék Algyő épített és természeti környezetét, hagyományait. Témáink voltak: algyői Szent Anna templom, megújuló energiák, dió, Algyő utca nevei, ősi mesterségek, tudatos vásárlói szokások, ritmus az életünkben, Algyő öröm- és bánattérképe. A modulok felkeltették a lakosság figyelmét is, hiszen több a szabadban (tanösvény, Tisza-part, utcák) valósult meg, igényelte a más intézménybe látogatást, a lakosok megszólítását.

 

Iván Zsuzsanna intézményvezető