Klímanap az Algyői Fehér Ignác Általános Iskolában

Figyelem! Új ablakban nyílik meg. PDF 

Klímanap az Algyői Fehér Ignác Általános Iskolában

2014. május 21.

 

Előzetes feladat: beharangozó plakát készítése. Ezt a fejlesztő pedagógushoz járó gyerekek vállalták, Kisné Pányi Zsófia tanárnő segítségével. Kitettük a hirdetőre, ezen kívül személyesen is megszólítottuk a szülőket, a szülői szervezetet.

A zöld diákparlament és a zöld munkaközösség képviselőivel megterveztük a programot.

Május 21-én az iskolarádión keresztül a zöld diákparlament hetedikes képviselői ismertették a diákokkal a napi klímás kínálatot, amiből a gyerekek szabadon választhattak.

A programok délelőtt főleg szünetekben zajlottak, de pl. technika, természetismeret órán is, délután napköziben, nemcsak napköziseknek:

- Plakát készítése: Klímaváltozás?! Mit teszünk mi ellene?

- Könyvtári foglalkozás: klímaváltozáshoz kapcsolódó kiadványok, szakirodalom gyűjtése; ugyanennek keresése az interneten is.

- Klímaváltozáshoz kapcsolódó magyar és angol nyelvű honlapok keresése, böngészése tanár segítségével.

- Egyesült állatok című film megnézése, elemzése. Mesekvíz megoldása szavazógéppel.

- Napelemes helikopter, vízimalom modell összeállítása.

- Hidrogénes autómodell összeszerelése, működési elvének magyarázata.

- Energiakaland internetes játék.

- Klíma kvíz: szünetekben iskolatársak megszólítása dilemma kártyákkal, jutalmazás könyvjelzőkkel (év fája, madara, rovara).

- Energiakaland térbeli játék, a játékfigurák megtervezése, kivitelezése.

- Öko-teke, tekézés pillepalackokkal.

- Ökológiai lábnyom számítása.

- Kerékpártúra az állatmenhelyre, közben Tisza élővilágának, hullámterének megfigyelése.

- Figyelemfelkeltés céljából kerékpár szimbólum alkotása élőképpel.

- Ökojátékok készítése, játékverseny.

- Hetedikes klíma csoport videojának megtekintése.

- A harmadikosok képviselői vállalták az iskolai E-park bemutatását, működésének ismertetését.  A szülők körében a legnépszerűbb az aszaló volt.

 

Iskolánkban a tanév során, munkatervünk alapján témaheteket, projekteket szervezünk. Ezek közül több kapcsolódik a klímaváltozáshoz. Az elmúlt években egy hónapos projektünk témája is volt. A klímanapon ezért valami újat szerettünk volna. A zöld diákparlament képviselőivel terveztünk együtt. Nem tagadjuk, szempont volt az is, hogy az év végéhez közeledve ne maradjanak el, alakuljanak át tanórák. Fontosnak tartottuk a szülők bevonását. A harmadikosoktól jött az a kiváló ötlet, hogy mutassuk meg a szélkerekünket, aszalónkat, mert valamelyik gyermek édesapja szeretné otthon is megvalósítani. A gondnok segített a gyerekeknek a működési elv megértésében, ezután már ők magyarázták el a felnőtteknek, iskolatársaknak. A szavazógép használata mindig siker, de most kimondottan egy filmhez kapcsolódott, amit előtte többen együtt néztek meg a könyvtárban. (A közös filmnézés is több szempontból hasznosnak bizonyult.) Sajnos a kerékpártúrának a sok élmény mellett volt kellemetlen tapasztalata is. Két ötödikes kislány rosszul lett, mint utóbb kiderült allergia (intenzíven virágzik a nyárfa, stb.). Mind a ketten aktív sportolók, sosem volt allergiás tünetük. Sokat beszélgetünk azóta velük és társaikkal, hogy mi lehet az oka ennek a hirtelen jött változásnak.

A gyerekek és felnőttek véleménye a klímanapról pozitív. Jó ötletnek bizonyult a sokféle, sok helyszínen, sokféleképpen megszervezett rövidebb – hosszabb feladat. A könyvtár sokoldalú használata még több gyereket, leendő könyvtárhasználót vonzott. A szülők visszajelzése arra ösztönöz bennünket, hogy későbbi időpontokban is tartsunk hasonló bemutatókat.