Tanulmányi kirándulás Erdélybe: beszámoló - fényképek, 2015

Határtalanul Erdélyben

A Határtalanul! Külhoni tanulmányi kirándulási program nyílt pályázati felhívást hirdetett a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővítésére. A pályázat célja: magyarországi közoktatási intézményekben 7. évfolyamon tanuló diákok Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna, Szlovénia vagy Horvátország magyarlakta területeire irányuló tanulmányi kirándulásának támogatása. Iskolánk pályázatát a bírálók elfogadták, ennek keretében nyílt lehetősége 2016. április 19-22. között a hetedik évfolyamon tanuló diákok erdélyi körutazására. Árpilis 19-én indult iskolánk két osztálya (7.a és 7.b) öt pedagógussal a Határtalanul pályázaton nyert, négy napos tanulmányi útra.

Kora reggel indultunk Algyőről. Első megállónk Nagyszebenben volt. Itt megtekintettük az Arany János emlékmúzeumot, majd sétáltunk a szoborparkban.

Továbbutazva, a Királyhágónál álltunk meg, Erdély kapujában, majd ellátogattunk Kolozsvárra, Mátyás király szülővárosába. Megtekintettük ott a róla mintázott lovas szobrot. Hamarosan megérkeztünk a Tordai hasadékhoz, ahol a sziklák közötti túra során Szent László legendájával ismerkedtünk meg. Szálláshelyünkön, Torockón, meleg vacsora várt minket.

Második napon kölcsönösen bemutattuk a torockói diákokkal Algyőt, illetve Torockót. Ezután Szovátára látogattunk, ahol a világ legnagyobb, Európa egyetlen heliotermikus sós és meleg vizű tava, a Medve-tó körül sétálhattunk. A parajdi sóbányában tett látogatás után Korondra tartottunk vásárolni egy kicsit. Farkaslakán elénekeltük a székely himnuszt Tamási Áron tiszteletére. A szállásunk ez alkalommal Zeteváralján volt, ahol kedvesen fogadtak bennünket.

Harmadik napon először a zeteváraljai víztározóhoz látogattunk el. Megtekintettük Fehér Ignác szülőfaluját, Gyergyócsomafalvát is. Gyergyószentmiklóson megnéztük a vízimalmot. Gyergyószárhegyen kívülről megcsodálhattunk a XVII. századi reneszánsz Lázár-kastélyt, illetve gyönyörködhettünk a ferences kolostorban. A Keleti-Kárpátok legszebb szurdokvölgyébe, a varázslatos szépségű Békás-szoroshoz, majd a Gyilkos-tóhoz vezetett utunk. A tavat elhagyva Madéfalva felé indultunk, hogy megemlékezzünk az ottani elesettekről. Útközben havas tájra bukkantunk, ahol nem hagyhattuk ki a vidám hógolyócsatát sem. A madéfalvi veszedelem áldozatai tiszteletére elénekeltük a székely himnuszt. Következő állomásunk Máréfalva volt, itt gyönyörű székely kapukat láthattunk és történeteikkel ismerkedhettünk meg. A zeteváraljai szállásunkra a tervezettnél később érkeztünk.

Utolsó napunkat Segesváron kezdtük. Meglátogattuk az óvárost, és azon belül az óratornyot. Miután az óra pontos időt adott nekünk Gyulafehérvár felé vettük az irányt, itt két templomot tekintettünk meg, egy katolikus és egy ortodox vallásút. Erdélyi kirándulásunk utolsó helyszíne Déva vára volt. Felvonó vitt fel minket a hegyre, ahonnan gyönyörű kilátás tárult szemünk elé.

Késő este értünk Algyőre, mindnyájan csodás emlékekkel tértünk haza. Sokat tanultunk a határon túli magyarság életéről, történelméről az Erdélyben töltött négy nap alatt.