Az ŐSZI EGÉSZSÉGHETET munkaközösségünk szervezte meg és bonyolította le az idei tanév során. Több hetes előkészítő munka előzte meg a programsorozat létrejöttét, melyben iskolánk mind a 19 osztálya részt vett. A Napközis Munkaközösség 12 fős lelkes csapatát segítette az intézményvezetés, szociális munkás, pedagógiai asszisztens, rendszergazda, osztálytanítók és osztályfőnökök, szaktanárok. Külsős segítőként érkeztek hozzánk a “Nem adom fel!” Alapítvány képviselői, a Biobolt tulajdonosa, valamint az Algyői Vízisport Egyesület Kajak-kenu Szakosztályának edzői látták vendégül felsős osztályainkat, a sporttelepen.
A “Digitális jólét…jól lét?” napján a KÉK TÉR és a ZSARU PROGRAMMAL ismertettük meg a gyerekeket. Alsós osztályaink a “Stop, közlekedj okosan!” oktatófilmet tekintették meg, játszottak, rajzoltak e témához, míg a felső tagozat az internetes zaklatás és az iskolai erőszak megelőzéséről láthatott videókat, beszélgetőkörrel kiegészítve.
Az “Eszem…eszem?” témanapon a Biobolt minibörzéjének keretében interaktív előadás és egészséges termékek ételkóstolója zajlott.
Kreativitásuknak is hódolhattak a tanulók tökfaragó műhelymunkában, valamint megismerhették az őszi zöldségek, folyékony aranyunk: a méz egészségvédő szerepét. A kisebbek “Maja, a méhecske” mesefilmet is megnézték pihenésképpen, édes mézet kóstolgatva.
A “Társas kapcsolatok” napon “Mik a drogok?” címmel drogprevenciós programon vettek részt a 7-8. évfolyamon tanulók, a szociális munkás koordinálásában. Volt “Örömzene testnek és léleknek”, diáknak és tanárnak egyaránt. Míg csoportjaink egyik fele szociális érzékenyítő társasjátékkal töltötte hasznosan a délelőtt egy részét, addig másik fele “Boldogságórán” erősítette önismeretét, társas kapcsolatát. Napközis csoportjaink “Szabadulószobában” is jártak, melynek középpontjában a lelki egészségvédelem és a csapatépítés kapott helyet.
A “Nem adom fel!” Alapítvány képviselőit láttuk vendégül az “Érzékenyítés” napján. A felső tagozatos diákok kipróbálták a kerekes székes akadálypályát és az ülőröplabdát. Az alsós gyerekek pedig érzékenyítő érzékszervi játékokban élhették át a látássérült és mozgásukban akadályozott emberek nehézségeit.
Az utolsó nap a “Testlélek” elnevezést kapta, melynek keretében lehetőségünk nyílt kilátogatni az Algyő Vízitelepre. Lelkes edzők fogadták iskolánk tanulóit, akik bemutatták a kajak-kenu sportág eszközeit, a sporttelepet és sárkányhajó minibajnokságot rendezve, érmekkel és élményekkel gazdagították, motiválták diákjainkat. Ezen a napon több csoportunk jégkorcsolyázott. A hét igazi fináléja a jóga percek voltak, melynek testre és lélekre gyakorolt jótékony hatását igyekeztünk hangsúlyozni.
Összefoglalásképpen elmondhatom, hogy a hét folyamán mindenki megtalálhatta a számára legmegfelelőbb és legfelemelőbb programot, amiben jól érezhette magát, testileg-lelkileg feltöltődhetett, megerősödhetett.
“Az egészséghét nagyon tetszett mindenkinek.
Élvezték a gyerekek a délutáni foglalkozásokat, rajzoltunk, kézműveskedtünk, a témához kapcsolódva filmet néztünk.” (2.b)
“Az egészség folyamán az én feladatom a szociális érzékenyítő játék bemutatása és foglalkozások levezetése volt. Összesen 6 osztályban sikerült a játékot végig játszani. A játékok után mindig maradt idő azokról a társadalmi problémákról beszélni, amelyekkel alap esetben a gyermekek nem találkoznak a mindennapokban. A foglalkozás elérte a célját, hiszen a tanulók szembesültek ezekkel a kihívásokkal és közben olyan megoldásokat találtunk, amelyekkel ők is segíthetik a rászoruló családok mindennapi életét. A játék a saját osztályomban annyira népszerű lett, hogy azóta is többször játszották már önállóan.” (3.b)
“Az iskolánkban évek óta nagy hangsúlyt fektetünk egészségnevelésre, mely az ökoiskolánk fenntarthatóságra nevelés szemléletének egyik alappilléreként jelenik meg. A változatos programok lehetővé tették, hogy a tanulók testi és lelki egészség témában is bővítsék ismereteiket. A Naturmix Biobolt bemutatója és a jóga foglalkozás nyerte el leginkább a tanulóim érdeklődést. Az érzékenyítés nap remek lehetőséget adott a másság elfogadásának tiszteletére. A szülők visszajelzései alapján otthon is élménybeszámolót tartottak a diákok a különböző programokról.”(1.c)
“Az Egészséghét a korábbi évekhez képest jóval nagyobb volumenű program sorozatnak ígérkezett. Habár a COVID-19 miatt többször kellett módosítani a programon, mégis úgy érzem, mind a gyermekek, mind a kollégák között nagy sikert aratott. A gyermekek több, az egészséges, bio étkezéssel kapcsolatos előadást tekinthettek meg, és a fizikai egészség mellett a mentális egészség jelentőségteljes szerepet kapott. A jóga órák, a szociális játékok segítették ebben a gyerekeket. A kedvenc programom mégis a programváltozás által létrejött Just Dance móka volt, ahol gyermekek és felnőttek egyaránt együtt rophatták az aulában. Úgy gondolom, hogy a diákjainkra jó hatással lehetünk, ha meg merjük mutatni, hogy felnőttként is kaphatók vagyunk némi játékra, amit ugyanúgy élvezünk, mint ők.” (3.a)