Az idei tanévben is a Napközis Munkaközösség kapta a feladatot, hogy megújult köntösben, aktuálisan szem előtt tartva a lelki, mentális, testi és szellemi egészséget, állítson össze egy 6 napos kihívási programsorozatot.Minden nap érdekes feladat várta az iskola tanuló csoportjait, kicsiktől a kamaszokig, korosztályi szinten. De nem csupán a diákok vettek részt a programok megvalósításában, hanem a pedagógusok többsége is bekapcsolódott a gyakorlatok menetébe.Hétfőn a “Boldog Óra, Kacagóra” és “Egész-ség fejlesztése a Népmesekincstár mesepedagógiában” elnevezésű program keretében a tanítók, boldogságfokozó technikákat középpontba állító tanórákat szerveztek. Felhasználták a Népmesekincstár eszközeit, a mese nyújtotta örömöt, játékot, fantáziavilágot, mint stresszoldó és önmegvalósító energiaforrást. A lélek egészségvédelme mellett helyet kapott az Optimista Október dramaturgiája. Pozitivity társasjátékozhattak kedvükre a gyerekek, miközben megismerték pozitív tulajdonságaikat, erősségeiket, tartalék erőforrásaikat is feltárhatták. Személyiségfejlesztő kártyajátékot játszottak, kooperatív technikák alkalmazásával. Kedden“Okostányér” összeállítása volt a cél. A diákok tanulmányozták az Egészségpiramist, tápláló ételekkel és italokkal bővítették ismereteiket. A 3.b osztály Dia nénivel mentás gyógynövényes süteményt sütött, melyet közösen állítottak össze és fogyasztottak el, tanítójukkal együtt. A csoportok maguk válogatták össze “Okostányérjaikat” az általuk hozott egészséges gyümölcsökből, zöldségekből, magvakból, sütőtökből és számos egészség-ötlettől vezérelve, színesben, látványosan. Szerdán az “Egészségkuckó” keretében csapatépítő játékok zajlottak, osztályszinten. A 4.a osztály meghívására Tóth-Szabó Szilvia iskolapszichológus tartott beszélgetős foglalkozást, ahol a gyerekek egymás pozitív tulajdonságait gyűjtötték össze egy lapra, majd kezükbe kapták saját “szerethető tulajdonságaikat”. Volt álmélkodás, ki és mi mindenben dicsérendő! Október a látás hónapja is egyben, ezért a szemünk védelméről kiemelten szóltunk. “A szem a lélek tükre” címmel fogalmazások, plakátok és PPT-k születtek ezen a napon.Csütörtök a “Művészetek napja” volt. Iskolánk körbe dekorálásra került a legkülönfélébb technikákból megálmodott alkotásokból. Az egészség jegyében készült művekkel “becsomagoltuk” intézményünket. A Vízművektől kapott vízcseppeket ábrázoló plakátot a kicsik kiegészítették saját ötleteikkel, nevükkel, kézlenyomatukkal. A nagyobbak szókereső, rejtvényes feladatlapokkal dolgoztak páros munkában, illetve olyan képes katalógust kaptak, amely segítségével megérthették a vízzel való gazdálkodás, takarékoskodás lényegét, fontosságát, időszerűségét.Pénteken“Sportnapot” tartottunk. Az órarendi jégkorcsolya órák, tácórák, tornaórák kiegészültek egyéb sportokkal. Ádám bácsival métáztak, Andi nénivel jógáztak a gyerekek. Az új kondiparkot Anikó néni segítségével lehetett kipróbálni. A 12 órás futást Barnabás bácsi szervezte és bonyolította le ezen a napon. Az alsósok kedvence, a Grimm Busz Színház zárta a délutánt. Színházi előadásuk témáját a víz adta. Élménydús és vidám, ugyanakkor nagyon tanulságos darabot láthattunk, hallhattunk. A heti programsorozat a szombati Projekt nappal ért véget. A Naturál képviselőjeként Muladi Annamária terapeuta fél órás jóga blokkok tartott az érdeklődő csoportoknak. “Egy csepp a csatornában” elnevezéssel ismeretterjesztő promóciókat továbbítottunk a diákok felé, ezek segítségével akár a későbbi tanórák keretében is tudnak majd továbbgondolkodni. Nagyon köszönöm azon Kollégáim támogatását, akik segítségével megvalósulhatott egy tartalmas, színes és változatos Egészségprogram! Néhány összegző vélemény Tőlük:”Igyekeztünk majdnem minden programon részt venni. Ami külön tetszett a 3.a osztálynak, az a gyógynövényekről és az egészséges életmódról szóló előadás, az előzetesen elküldött ppt volt. Készítettem nekik külön szókeresőt és színezőt is e témában. Gyümölcssalátát raktunk össze, az éltető vízről plakátot alkottunk és okostányért barkácsoltunk. A 12 órás futáson is aktívan részt vettünk.” Bite-Ravasz Éva“Az Egészséghéten mi elsősorban a “Boldog Óra, Kacagóra” programhoz kapcsolódtunk. A Szitakötőből feldolgoztuk “A nekem egy is elég” című mesét, amely bevezette a Társas kapcsolatok ápolása témakört. Sok önismereti, kapcsolatfejlesztő és közösségépítő játékot játszottunk. Megemlékeztünk a Lelki egészség világnapjáról. Meditációs meséket hallgattunk.” Gonda Irén“Mi elsősorban a víz témakörrel kapcsolatban valósítottunk meg egy mini projektet,amely a következő volt: Megnéztük a Vízcseppecske mesét. Beszélgetőkör keretében a következő témákat érintettük: a víz előfordulása a természetben, a fontossága, a szennyezése és annak veszélyei valamint, hogy mit tehetünk mi a vízpazarlás ellen. Elkészítettük a Víz titkai plakátot. Megnéztük a Víz című előadást. Ezen kívül szóláncot is alkottunk egészséges táplálékok neveivel. A gyerekek nagyon élvezték, szívesen vettek benne részt.” Kériné Bódi Judit“Egészség tányért készítettünk, futáson és a jogán is részt vettünk, amit nagyon élveztek a gyerekek.” Csankiné Varga Gabriella“Az Egészséghéten lehetőségünk volt számos, remek feladatot elvégeznünk a gyerekekkel. Nagyon jó ötletnek tartom az Egészséghét tanmenetbe való beépítését, mert olyan fontos témákat tudunk érinteni, amikre ennyi idő nem lenne enélkül. Örömmel tapasztaltam a 2. évfolyamon, hogy sok mindenre emlékeznek a gyerekek a tavalyi Egészséghétről. Számomra ez azt bizonyítja, hogy kétségkívül hasznos ez a program, valamint a feladatok korosztálynak megfelelően lettek összeállitva. A téma köré épített feladatokat nagyon élvezték a gyerekek, lelkesen vettek részt mindenben. Azt is Örömmel tapasztalom, hogy az alsós korosztálynak jóval több fogalma van már az egészséges életmódról, valamint a lelki egészség fontosságáról is, mint amikor én voltam ennyi idős. Összességében úgy gondolom, hogy ez a program nagyon jó prevenciós célt szolgál, illetve a hozzáállásunkkal iskolai szinten olyan példamutatást kapnak a gyerekek az egészséges életmódot illetően, amire – tapasztalatom szerint – otthon nem mindenkinek van lehetősége. Ehhez persze nem csak erre az 1 hétre van szükség, és úgy gondolom, iskolai szinten, egész tanévben remekül helyt állunk ilyen tekintetben is.” Halász Imola
Megyesi Anikó Napközis Munkaközösség-vezető