ÖKOISKOLA IV.

  1. Pályázati felhívás a 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére
  2. Akkreditált ökoiskolai továbbképzés áprilisban
  3. Iskolák jelentkezését várjuk – tegyünk közösen a fenntarthatóbb élelmezési rendszerért
  4. Kiadvány „A fenntarthatóság témaköre a felsőoktatásban” című konferencia eredményeiről
  5. Són, a bárány
  6. Még mindig: Passzold vissza tesó!
  7. Klímaigazságosság; a Zöld 12 pont
  8. Jó kezdeményezés
  9. XVIII. ÁPRILY LAJOS verseny
  10. Emberi jogi oktatáshoz és demokratikus neveléshez hasznos anyagok

 

  1. Pályázati felhívása 2019/2020. tanévreszóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére

A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 191/A. § (2) bekezdése alapján az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI) az Agrárminisztérium együttműködésével nyílt pályázatot hirdet Ökoiskola és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére.

A pályázati felhívás és a pályázati adatlap letölthető az alábbi helyről:

http://ofi.hu/hir/palyazati-felhivas-20192020-tanevre-szolo-okoiskola-cim-es-orokos-okoiskola-cim-elnyeresere

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. május 22.

A pályázatot az okoiskola@emmi.gov.hu e-mail címre kell elküldeni.

A pályázatról további technikai információt Halácsy Ágnestől a +36 1 896 6242 telefonszámon vagy az agnes.halacsy@emmi.gov.hu e-mail címen vagy az okoiskola@emmi.gov.hu e-mail címen kérhetnek.

 

  1. Akkreditált ökoiskolai továbbképzés áprilisban

Még van néhány hely az áprilisi továbbképzésre! A jelentkezési határidőt meghosszabbítottuk.

A februári sikeres képzést követően ismét meghirdetjük a fenntarthatóság pedagógiájával foglalkozó, valamint a Natura 2000 területekkel kapcsolatos ismereteket, lehetőségeket feltáró, elsősorban (de nem kizárólag!) ökoiskola koordinátorok számára hirdetett pedagógusképzésünket. A képzést az OFI szakértői tartják és egy gyakorló ökopedagógus.

Rövid tájékoztatóhttps://goo.gl/etFULN

Képzés neve: Felkészítő képzés Zöld Óvoda/Ökoiskola koordinátorok részére (iskolai modul)

Óraszám: 30

A képzés időpontja: 2019. április 10-12.

Helyszín: Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (1074 Budapest, Rákóczi út 70-72.)

Jelentkezési határidő: 2019. március 29. éjfél.

Részletekhttp://ofi.hu/hir/felhivas-akkreditalt-pedagogus-tovabbkepzesre-0

Jelentkezési felület: http://felmeres.ofi.hu/v2/index.php/172714?lang=hu

A képzésen való részvétel díja: 30.000 Ft.

A szállást, utazást, étkezést a résztvevők egyénileg oldják meg.

Kapcsolattartó: Láng Éva
E-mail: lang.eva@ofi.hu
Telefon: +36 30 723 9740

 

  1. Iskolák jelentkezését várjuk – tegyünk közösen a fenntarthatóbb élelmezési rendszerért

Hogyan tudjuk biztosítani, hogy mindenki számára elegendő mennyiségű, biztonságos, egészséges és a környezeti fenntarthatóság szempontjainak is megfelelő élelem álljon rendelkezésre? Élelmezési rendszerünk jelenleg is számos problémával küzd, azonban a klímaváltozás, a jelentős népességnövekedés, s az átalakuló fogyasztói szokások a jövőben további kihívásokat jelentenek majd.

Fit4Food2030 budapesti kezdeményezése keretében, többek közt, új oktatási modulok fejlesztésével szeretnénk támogatni azt, hogy az élelmezési rendszerünk reziliensebb legyen, és képessé váljon megfelelni a jövő kihívásainak. Az elmúlt év során számos szakértő bevonásával egy három találkozóból álló workshop sorozat keretében térképeztük fel a civil szervezetek, a közszféra és a magánszektor képviselőivel együtt, hogy hol érdemes beavatkozni a rendszerbe, illetve melyek a legsürgősebben fejlesztendő, hiányzó kompetenciák.

Az idei évben pedig elindult az oktatási modulok tananyagának összeállítása, amelyek nyár elején, illetve ősszel kerülnek majd tesztelésre. Továbbra is várjuk olyan pedagógusok és érdeklődő iskolák jelentkezését, akik szeretnének részt venni akár a fejlesztési folyamatban, akár az elkészült modulok tesztelésében.  (Kapcsolat: Szakál Diana, szakal.diana@essrg.hu, +36 30 425 1233)

 

  1. Kiadvány „A fenntarthatóság témaköre a felsőoktatásban” című konferencia eredményeiről

„Fontosnak tartjuk, hogy a jövő értelmisége egyetemi tanulmányai során hiteles, korszerű tudásra tegyen szert a 21. század nagy kihívásairól, és megismerkedjen a fenntartható fejlődés célrendszerével.”

Az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság, a Magyar Tudományos Akadémia és az ELTE Humánökológia Mesterszak közreműködésével „A fenntarthatóság témaköre a felsőoktatásban” címmel tudományos tanácskozást rendezett 2018. november 19-én a Magyar Tudományos Akadémián.

A felsőoktatás és a tudományos élet jeles képviselői megvitatták annak feltételeit, hogy az egyetemi hallgatók a szakterületüknek megfelelő kurzusok keretében megismerkedhetnek-e a bioszféra-krízis folyamataival, különös tekintettel azok társadalmi-kulturális összefüggéseire. A tanácskozás tartalmi, szemléleti, szerkezeti, illetve módszertani újításokat javasolt. A négy szekció mindegyike önmagában is komplex témákat idézett meg: máskéntgazdálkodást, környezetetikát, világméretű menedzsmentet és a fenntarthatóság pedagógiáját.

A szekciókban kialakult álláspontokat és a javaslatokat bemutató kiadvány innen letölthető:

http://www.unesco.hu/kiadvany-2018-november

 

  1. Són, a bárány

Az EB egy ingyenes online küldetésjátékot tett közzé magyar nyelven (is). A  játékban új (környezetbarát) várost kell építeni a nagyvárosi kóbor állatok számára, és el kell látni őket. A reklám szerint: Építsd meg a saját városodat tíz nap alatt, amíg a gazda nincs itthon! És ha környezetbarát vagy, próbáld ki Shaun küldetéseit is! Oldd meg a problémát: irányítsd Shaunt és a nyájat, és mentsd meg a várost!

A játékot az egyesült királyságbeli Sustainable Learning csapata tervezte, és az EU összes nyelvére lefordították az Európai Bizottság környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbb városok programja és az Európa Zöld Fővárosa díj népszerűsítése érdekében. Itt elérhető: http://ec.europa.eu/environment/sustainableshaun/game_hu.htm

A Sustainable Learning számos oktatási anyagot is biztosít a játékhoz, amelyek segítségével megtaníthatja osztályának a „Fenntartható Shaun” (Sustainable Shaun) játékot. Az anyagok – többek között lecketervek, képkártyák, egyedi megoldandó problémák – angol nyelven érhetőek el (https://www.sustainablelearning.com/resource/sustainable-shaun). Naplórendszer is tartozik hozzá, így a gyermekek az iskolában megkezdett játékot elmenthetik, és otthon bármilyen eszközről folytathatják.

Köszönjük Burgmann Nórának és a http://zoldmatek.hu/ -nak, hogy felhívta figyelmünket a játékra.

 

  1. Még mindig: Passzold vissza tesó!

Az Eszterházy Károly Egyetem rektorának márciusi sajtótájékoztatóján (https://www.uni-eszterhazy.hu/hu/egyetem/egyetem/hirek-1048/c/marciusi-sajtotajekoztato) Kádár András, a Jane Goodall Intézet, az Afrikáért Alapítvány és a Védegylet Egyesület közös kampányáról, a Passzold vissza TESÓ-ról tájékoztatott. A kampányban országosan már kétszáz helyen jelentek meg gyűjtődobozaikkal a ciivilek: óvodákban, iskolákban, vagy épp vállalatoknál, kávézókban. Egerben bármelyik egyetemi épületben leadhatók a használaton kívüli mobiltelefonok. A térkép folyamatosan frissül:https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1z3wuSJYEhNkQGBP8F0A7W75-CnB7o4gw&ll=46.299935728370734%2C20.051610003434234&z=7. A gyűjtődobozokban bárki leadhatja már nem használt mobiltelefonját, mellyel egyrészt segítheti az illegális bányászat csökkentését, másrészt a gorillák és csimpánzok élőhelyének kiirtásának megelőzését is támogathatja. A felmérések és a környezetvédő mozgalmak 10 éve hangzó tiltakozásai nyomán tudjuk, hogy a mobiltelefonok előállításához szükséges koltán ércet Afrikában bányásszák, jelentős és káros mellékhatásokat keltve. Erről cikket ld:https://efigyelo.blog.hu/2018/02/14/konfliktusos_asvanyok_koltan. Az alapanyag kitermeléssel kapcsolatos társadalmi és környezeti károkat igyekszenek visszaszorítani a gyűjtéssel a szervezők.

 

  1. Klímaigazságosság; a Zöld 12 pont

Az Ökoparty/Védegylet Szentendrei csoport, csatlakozva Greta Thunberghez, ajánlja a következő 12 pont egyéni, közösségi feldolgozását; a pontok alapján cselekvési terv készítését. 

Előzmény: Greta Thunberg beszédet tartott Katowiceben, 2018. december 14-én az ENSZ klímakonferenciáján. Felhívta a figyelmet arra, hogy a mai generáció szőnyeg alá söpri a nagyon is reális problémákat, és ezáltal a mai fiatalok jövőjét veszélyezteti. Greta 2018 augusztusa óta sztrájkol péntekenként a svéd Parlament előtt, s ezt teszi sokezer más diáktársa más országokban, követelve a valódi tetteket a fenyegető klímaválság miatt.

Greta beszéde: https://www.youtube.com/watch?v=VFkQSGyeCWg

Klímaigazságosság: átláthatóság, egyenlőség, szolidaritás

Mit kíván a magyar nemzet és az emberiség? A Zöld 12 pont

  1. Az ökológiai lábnyom csökkentését! Kövessük a Párizsi Egyezményt!
  2. Klímatudatosságot! Vegyük figyelembe az IPCC (Éghajlatváltozási Kormányközi Testület) jelentés megállapításait!
  3. Országos és helyi jövőképeket! Legyen minden állam és önkormányzat kiemelt feladata a tudomány segítségével forgatókönyvek és megfelelő intézkedéscsomagok összeállítása!
  4. ParadigmaváltástHomo oeconomicus helyett homo oecologicust! Növekedés, profit és verseny helyett fenntarthatóság, minőségi élet és szolidaritás. Véges Földünkön nem lehetséges a végtelen növekedés!
  5. Környezettudatos oktatást! Kerüljenek be a tananyagokba a klímaváltozás kérdései, az egyéni cselekvések lehetőségei!
  6. Egyre több eredményes helyi kistermelőt! Segítse és népszerűsítse őket az önkormányzat is!
  7. Egyre több egészséges helyi termékeket! Vásároljunk tőlük minél gyakrabban, ne csak magánszemélyek, de az iskolai menzák is!
  8. Részvételi demokráciát! Vegyünk valóban részt közösségünk életében, a képviselet elégtelen!
  9. Ismeretterjesztést a klímaváltozásról, a fenntarthatóságról! Folyamatosan és szakszerűen képezzük magunkat és tájékoztassuk környezetünket, ismerjük és osszuk meg a létező jó gyakorlatokat!
  10. Világszemlélet váltást! Vegyük tudomásul, hogy az ember a természet része és nem ura!
  11. Ismereteink bővítését és szolidaritást! Tanulmányozzuk és tiszteljük a Föld más részein élő embertársaink kultúráját és életkörülményeit!
  12. Az állatok, az összes élőlény tiszteletét! Tiszteljük és óvjuk földlakó társainkat!

 

  1. Jó kezdeményezés

A Bakony-Balaton Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület egy pedagógus szervezet, amelyet a környezeti nevelés iránt elhivatott pedagógusok, a veszprémi óvodák és iskolák zöld koordinátorai alkotnak.

Céljuk elsősorban a veszprémi oktatási intézmények segítése környezeti nevelési programjaik megvalósításában: foglalkozásokat terveznek, illetve oktatási segédanyagokkal támogatják a résztvevő iskolákat, óvodákat, levelezős versenyeket, szaktáborokat hirdetnek, találkozókat, aktuális jeles napokhoz fűződő eseményeket szerveznek.

Idén is elindították az önkormányzat támogatásával a Madárbarát Veszprémért elnevezésű programsorozatukat, hogy Veszprém városában mindenkinek természetes legyen a velünk élő, hasznos madarakról való gondoskodás. Újdonság, hogy az intézményeknek a Veszprémi Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakközépiskolájának diákjai készítették el a madárodúkat, illetve a Kiskertész Gazdabolt segítségével a program idén etetőanyagot, madáreleséget is biztosíthatott az óvodáknak és iskoláknak.

Bővebben: https://vehir.hu/cikk/42370-gondoskodnak-a-madarakrol

 

  1. XVIII. ÁPRILY LAJOS verseny

“Távol, hol már a hó királya hódít,
az ég lengette örök lobogóit
Tekintetem szárnyat repesve bontott
átöleltem a hullám-horizontot…”
  
CÉLUNK: a természetről, a természet szeretetéről és védelméről vallani; nem csupán rácsodálkoztatás az élő és élettelen természetre, hanem a természet üzenetének értelmezése a természetet értőn szerető diákok által.
 
Idén csak a képzőművészeti, fotóművészeti és szépirodalmi alkotó versenyre kerítünk sort. A verseny bírálóbizottságában való részvételre neves szakembereket, szerzőket, szaktanárokat kérünk fel. A versenyzők három korcsoportban vetélkednek: öt-hatodikos, hét-nyolcadikos és kilenc-tizenkettedikes osztásban.
 
JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ: április 1. (Levél beérkezésének dátuma!) Csak megcímzett és felbélyegzett válaszboríték esetén illetve telefonon/drótpostán áll módunkban a nevezés megérkezését visszajelezni. A jelentkezőktől kérjük iskolájuk pecsétes igazolását, melyen szerepeljen: a versenyzők neve és osztálya/kora, a felkészítő tanár neve, a versenyre benevezett művek címe.
A versenyről az iskola honlapján tudósításban számolunk be, amelyben a résztvevők, a helyezettek, a zsűritagok, támogatóink stb. adatain kívül a résztvevő iskolák adatait s a legjobb alkotásokat illetve reprodukcióikat is megjelentetjük.
A verseny alkalmával, az előző évek képző- és fotóművészeti anyagából valamint a beérkezett anyagból kiállítást szervezünk az Áprily teremben.
A benevezett művekkel kapcsolatos megkötések: A beküldött alkotások a természetről kell szólniuk!
A verseny alkalmával, az előző évek képző- és fotóművészeti anyagából valamint a beérkezett anyagból kiállítást szervezünk.
 
1. A KÉPZŐMŰVÉSZETI VETÉLKEDŐRŐL
A versenymű Áprily természetről szóló szöveg illusztrációja vagy az élő vagy élettelen természethez – állat-, növény-, gomba-, vagy ásványvilághoz – kapcsolódó képzőművészeti alkotás legyen.
Versenyzőnként és kategóriánként egy művet várunk és értékelünk!
Technikája és mérete szabadon választható. A pályamunkákat (képeket) kérjük legkisebb A3-as lapra kasírozva elküldeni. A lap hátoldalán puha ceruzával kérjük ráírni a mű címét és/vagy az illusztrált szöveget.
A beérkezett képzőművészeti anyagot csak külön kérésre küldjük vissza előre megcímzett és felbélyegzett válaszborítékban.
A versenyről vissza nem kért anyag felett a KŐVIRÁG 6 TVSzK rendelkezik.
 
2. A TERMÉSZETFOTÓ VETÉLKEDŐRŐL
Csak digitális anyagot tudunk fogadni.
Ennek a versenyrésznek a feltételei megegyeznek a képzőművészeti vetélkedőjével.
Versenyzőnként legtöbb három művet várunk és értékelünk!
A fotóanyagot drótpostán is lehet küldeni vagy eljuttatni bármilyen adathordozón iskolánkba. A képeket *.jpg vagy *.jpeg formátumban kérjük.
Az eredeti felvétel készülhet analóg vagy digitális eljárással is. Az analóg képeket olvastassák (szkenneljék) be legalább 200dpi-s felbontással, a tömörítési adatok a továbbiakban megegyeznek a többivel. A JPG kiterjesztésű képek minimum 1 Mb-osak legyenek, de ne haladják meg a 30 Mb-ot.
A pályaművek állomány(file-)neve a következő adatokat tartalmazza ékezet nélküli betűkkel írva: a pályázó neve_évfolyam_kepcime.JPG. A képtömörítési minőség 90% vagy 100% legyen lehetőleg. Nagyobb méretnél persze ezt lehet csökkenteni. A kép rövidebbik oldala nem lehet kisebb, mint 1500 pixel. A kép lehet monokróm, fekete-fehér vagy színes.
A képeken ne legyen rajta a dátumbélyegző!
 
3. A SZÉPIRODALMI VETÉLKEDŐRŐL
Szellemében igazodik a verseny általános céljához: a versenyművek a természetről szóljanak.
Mennyiségi korlátai: három vers és/vagy egy prózai mű. Utóbbi terjedelmi korlátai: 10 flekk, azaz 16 800 leütés!
A szépirodalmi anyagokat drótpostán várjuk.
A verseny végeredményét iskolánk honlapjára tesszük ki.
A legjobb alkotásokat, illetve azok fényképeit úgyszintén a honlapunkon láthatják viszont a versenyzők.
A verseny végeredményéről a versenyző iskolákat a verseny utáni héten, drótpostán értesítjük.
 
A KŐVIRÁG 6 TVSzK 
Kiss Székely Zoltán, biológus, szakkörvezető
kiss.szekely@t-online.hu

 

  1. Emberi jogi oktatáshoz és demokratikus neveléshez hasznos anyagok

A Budapesti Európai Ifjúsági Központ (BEIK) az Európa Tanács nemzetközi tréning és konferencia központja és 1995-ös megnyitása óta játszik központi szerepet az ET ifjúsági képzéseinek kidolgozásában és megvalósításában.

Az emberi jogi oktatás és demokratikus nevelés iránt érdeklődő képzők és pedagógusok számára érdekes és hasznos két felület:

 

  1. https://www.coe.int/en/web/learning-resources/home

 

Ennek a nemrégiben elindított portálnak az a célja, hogy az évek során kifejlesztett gyakorlati oktatási és képzési forrásokat az oktatási szakemberek számára elérhetővé tegye egész Európában. Az anyagok az Európa Tanács elsődleges témáira összpontosítanak, nevezetesen az emberi jogokra, a demokráciára és a jogállamiságra. Céljuk, hogy segítsék a gyakorló szakembereket, hogy a mindennapi gyakorlatukban előmozdítsák és támogassák a demokratikus kultúrát, legyen az az osztályteremben, az extrkurrikuláris tevékenységekben, vagy akár az egész iskola szintjén. 

 

  1. https://www.coe.int/en/web/youth/publications-in-hungarian

 

Ezen az oldalon összegyűjtötték azokat a képzési és oktatási segédanyagokat, amelyek az évek során magyar nyelven is kiadásra kerültek.