ÖKOISKOLA VI.

  1. Pályázati felhívás a 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére
  2. Beszámoló az Észak-Pesti Regionális Ökoiskola Találkozóról
  3. Országos környezetvédelmi pályázat
  4. Ökoiskolákat látogattak meg a Kárpátok Keretegyezmény nemzetközi, fenntarthatóságra nevelési szemináriumának résztvevői
  5. Az anyanyelvi fejlesztés lehetőségei 4-7 éves gyermekeknél
  6. Pályázati felhívás « Zöld Óvoda » cím és « Örökös Zöld Óvoda » cím elnyerésére
  7. Beporzók a kertünkben – avagy a háttérben munkálkodó természet
  8. Új fajok márpedig vannak
  9. Meghívó nyitott iskolakertlátogatási alkalomra és szakmai napra
  10. „Kertbarátok legszebb kertjei” 2019 (versenyfelhívás)
  11. „Ki a tanteremből!” nap, 2019. május 23. és Felkészülés az Életjelek Akcióra, 2019 május 21. – június 14.
  12. Könyvajánló
  13. Pályázati felhívása 2019/2020. tanévreszóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére

A 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola címpályázat adatlapjának javított változata letölthető az alábbi linkről. Az újrapályázó és Örökös Ökoiskola címre pályázók figyelmét felhívjuk, hogy a javított pályázati adatlapot töltsék le és ezen nyújtsák be pályázatukat.

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. május 22.

A pályázatot az okoiskola@emmi.gov.hu e-mail címre kell elküldeni.

A pályázatról további technikai információt Halácsy Ágnestől a +36 1 896 6242 telefonszámon vagy az agnes.halacsy@emmi.gov.hu e-mail címen vagy az okoiskola@emmi.gov.hu e-mail címen kérhetnek.

 

  1. Beszámoló az Észak-Pesti Regionális Ökoiskola Találkozóról

Május 3-án került sor az idei Észak-Pesti Regionális Ökoiskola Találkozóra iskolánkban, az Újpesti Homoktövis Általános Iskolában.

A rendezvényre tizennégy iskolából érkeztek képviselők (III. kerület, IV. kerület és Dunakeszi ökoiskoláiból). A megnyitón Tamás Ilona tankerületi igazgató asszony beszélt a fenntarthatóság nevelés fontosságáról, és bemutatta Újpest Önkormányzat közösségi kertekről szóló kiadványát.

A meghívott előadók garanciát jelentettek az esemény színvonalát illetően. F. Nagy Zsuzsanna a Miskolci Ökológiai Intézetből arról beszélt, hogy milyen fontos egy kert életében a föld minősége, hogy hazánkban sajnos az elsivatagosodás és a környezetszennyezés mennyire negatívan befolyásolja a termelést is.  Kertész Mónika a Kortárs Építészeti Központból kiválóan illusztrált előadásában nem győzött mesélni a már meglévő kertek lelkéről, közösségformáló erejéről. Dr. Vásárhelyi Tamás, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület biológusa a beporzók életéről, fontos szerepéről tartott előadást, mely mindenkit magával ragadott. Ötletes gyakorlati megoldásokat is láthattunk a rovarbarát kert kialakításához. 

Iskolánk tanára, Rab Istvánné Jutka pedig körbevezette a pedagógus kollégákat az immár Mentor címet elnyert kertünkben, és mesélt a kezdetekről, a megvalósult terveinkről és az újabb ötletekkel teli jövőről.

Az egész nap az ökotudatosság jegyében telt. A kertünk gazdagsága lehetővé tette, hogy finom ízekkel színesítsük az ételeket és italokat. Limonádé készült a mentánkból, fűszeres vajkrém a snidlingből és zellerlevélből, vajas keksz levendulával bolondítva a tavalyi termésből. Műanyag eldobható poharak helyett üvegpoharakat használtunk, amire kis jelölővel felírhatták a nevüket a vendégek. Ajándékként a tízórait újrahasznosított alapanyagból (függönyből) készült gyümölcshálóban kapták a vendégek, ez volt a mi jó gyakorlatunk.

Annak örültem a rendezvény végén, hogy úgy tűnik, lesz folytatás, és várhatóan megtaláltuk a következő találkozó gazdáját. Fontos, hogy mi, ökoiskolák ki tudjuk cserélni a tapasztalatainkat, még akkor is, ha azok nem mindig jók, és tudjunk ötleteket adni egymásnak. A szervezés, egyeztetés terén végzett segítséget ezúton is köszönjük Saly Erikának, az EKE OFI munkatársának.

Szárisz Zsófia (az Öko-munkaközösség vezetője, a rendezvény főszervezője)

 

  1. Országos környezetvédelmi pályázat

A Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium, Százhalombatta Város Önkormányzata, valamint a Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság támogatásával pályázatot hirdet környezet- és természetvédelmi problémák feldolgozására.

Pályázók: 14-18 éves tanulók lehetnek, egyénileg, vagy maximum 3 fős csapatba szerveződve

A pályázat témája:

  • A klímaváltozás hatásai
  • Az élővilág védelme
  • Magyarország védett értékei a Kárpát-medencében
  • Egészséges életmód
  • A hazai élelmiszerekre vonatkozó tanúsító védjegyek
  • Élelmiszer-adalékanyagok
  • Élelmiszerhulladék nélkül, azaz a tudatos élelmiszervásárlás
  • Tudatos táplálkozás
  • Környezettudatosan a hétköznapokban
  • Újrahasznosítás a mindennapokban
  • Vásárlás csomagolóanyagok minimalizálásával
  • Energia-megtakarítási módszerek a háztartásban, azaz tervezz házat
  • Alternatív tisztítószerek a háztartásban és vizsgálatuk
  • Gyógynövények a mindennapokban
  • Biokertészet
  • A felelős állattartás

 

A pályázat tartalmazza:

  • a pályázó nevét, életkorát, iskoláját, segítő tanárát
  • A pályázat terjedelme: minimum 2 db A/4-es 12-es betűmérettel gépelt oldal

Oszd meg másokkal is a saját gondolataidat, a véleményedet! Hívd fel a figyelmet a pályázattal a neked fontos kérdésekre!

A pályázat védnökei: Honvári Károlyné, országos kémia szakértő

                                 Börzseiné Györy Éva, nyugdíjas EBK főmunkatárs

A pályázatokat:           2019. május 15-ig kell beküldeni levélben a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium címére:

2440 Százhalombatta, Szent István tér 1.

A borítékra kérjük ráírni: környezetvédelmi pályázat

 

vagy az e-mail címre: arany@mail.battanet.hu                      Tárgy: környezetvédelmi pályázat

 

A zsűri tagjai a környezetvédelemben több éve aktívan közreműködő szakemberek.

A legjobb pályamunkát beküldők tárgyjutalomban részesülnek.

 

Eredményhirdetés: 2019. június 7. a Középiskolások Környezetvédelmi Konferenciáján (a pontos programról értesítést küldünk)

Adorjánné Káldi Boglárka, a verseny szervezője

  1. Ökoiskolákat látogattak meg a Kárpátok Keretegyezmény nemzetközi, fenntarthatóságra nevelési szemináriumának résztvevői

„Fontos, hogy a diákok elkötelezettek legyenek a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem ügye mellett” – mondta Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkár 2019. április 17-én. A Kárpátok Keretegyezményt a Kárpátok védelméről és fenntartható fejlődéséről hét ország (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Ukrajna) írta alá 2003 májusában. Magyarország mint a keretegyezmény soros elnöke, a fenntarthatóságra való nevelés témájában rendezett nemzetközi konferenciát. A tanácskozás központi témái a fenntarthatóságra való nevelés egészintézményes megközelítése a pedagógusok jó gyakorlatainak támogatásért, illetve azon nevelői kompetenciák voltak, amelyek képessé teszik a pedagógusokat a minőségi oktatásra.

További részletek: http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/oktatasert-felelos-allamtitkarsag/hirek/fontos-hogy-a-diakok-elkotelezettek-legyenek-a-kornyezetvedelem-ugye-mellett

és http://ofi.hu/en/carpathian-convention-seminar-education-sustainable-development-2019-hungary.

Az egyik meglátogatott ökoiskola, a Bajza utcai Általános Iskola híreiből:

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által szervezett “A fenntarthatósági fejlődés tanítása” című konferenciáról két turnusban érkeztek külföldi tanárok, hogy megnézzék, hogyan működik a Bajza, mint Ökoiskola. A 8.a és a 8.b két tanítási nyelvű csoportjainak tanulói angol nyelven mutatták be iskolánk ez irányú tevékenységét. A gyerekek beszéltek az Öko-napi programjainkról,  a szelektív hulladékgyűjtésről és az Öko-szakkör működéséről. Bemutatták az esővíz gyűjtőnket, a komposztálónkat, a 2 gyümölcsfánkat és egy, a témához kapcsolódó ppt előadást. A külföldi tanároknak nagyon tetszettek a fenntarthatósági témahét produktumai, amiket az alsós gyerekek készítettek, és dicsérték nyolcadikosaink angol nyelvtudását, akik kiválóan fordítottak, beszéltek a különböző állomáshelyeken, és szakszerűen válaszoltak a vendégek kérdéseire. (Forrás: http://www.bajza6.hu/news/read/1599 és az iskola FB lapja)

  1. Az anyanyelvi fejlesztés lehetőségei 4-7 éves gyermekeknél

Első előadás időpontja: 2019. június 13. délelőtt 9 óra 
Helyszíne: BUDAPEST – Bakáts tér (Budapest IX. ker., Bakáts tér 13.)
Összesen 3 előadás van. Ezekről bővebben itt olvashat.

Jelentkezni még lehet! A jelentkezési lapot kell kitöltve visszaküldeni, szkennelve a jelentkezes@logosoft.hu e-mail címre.

Meghívó innen letölthető.

A tanfolyamot vezeti: Hargitai Katalin gyógypedagógus, logopédus, speciális pedagógia szakos tanár és szakpedagógus, tankönyvszerző 
Előadók: Hargitai Katalin, Bokor Anita, Dienes Andrea

A továbbképzés célja
Az anyanyelv elsajátítás folyamatának ismeretében a gyermekeknél előforduló alacsonyabb szintű anyanyelvi kompetencia felismerése. 
A lehetséges fejlesztő eljárások elsajátítása oly módon, hogy a résztvevők szakmai munkájukban használhassák, és így képessé váljanak a deficit csökkentésére, a tanulási zavarok kialakulásának megelőzésére. 
A továbbképzés résztvevői legyenek tisztában a beszédfejlődési zavarokkal, ezek tüneteivel, az esetlegesen szükséges fejlesztési feladatokban betöltött saját szerepükkel, a családdal és a különböző szakemberekkel történő együttműködés és munkamegosztás fontosságával.

A továbbképzés célcsoportja: Óvodapedagógusok, fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok, tanítók

A tanfolyam 30 órás.

Záró követelmény: Fejlesztési terv készítése írásban.

Engedélyszám: OKM-3/87/2008

Bővebb információ:

http://www.logosoft.hu/tovabbkepzes/tanfolyam_ind.php?id=123

 

  1. Pályázati felhívás  « Zöld Óvoda » cím és « Örökös Zöld Óvoda » cím elnyerésére

Megjelent a 2019. évi módosított pályázati felhívás a Zöld Óvoda cím és az Örökös Zöld Óvoda cím elnyerésére.

Letölthető a http://zoldovoda.hu/hu/palyazat/palyazati-felhivas-zold-ovoda-es-orokos-zold-ovoda-cim-elnyeresere- linkről.

Az Agrárminisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár NYÍLT PÁLYÁZATOT HIRDET óvodák számára „Zöld Óvoda” és „Örökös Zöld Óvoda” cím elnyerésére.

A pályázat visszavonásig érvényes.

A pályázat beadásának kezdő- és záró határideje 2019. május 1 – szeptember 5. 24.00 óra (a postai bélyegző dátuma).

Pályázatot benyújtani a felhívás mellékleteként csatolt formanyomtatványok kitöltésével, és elektronikus adathordozóra (CD, pendrive, DVD) írt teljes pályázati dokumentációnak a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár címére postai úton történő megküldésével lehet.

(Cím: Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár, 1367 Budapest 5., Pf. 129.)

A Pályázó pályázata benyújtásával tudomásul veszi és elfogadja a kiírásban meghatározott feltételeket.

A pályázatról további információt a következő elérhetőségeken kaphat: Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár munkaidőben hétfőtől csütörtökig 8-12 és 13-16:30 óra között, pénteken 8-14 óráig, a 06-20-215-1928 telefonszámon, e-mailen, a zoldovoda@mmgm.hu címen; Agrárminisztérium kedd, szerda, csütörtök 14-18 óra között a 06-1-795-3854 (üzenetrögzítős) telefonon, e-mailen, a kfsf@am.gov.hu címen.

 

  1. Beporzók a kertünkben – avagy a háttérben munkálkodó természet

Bár a háziméhek által termelt mézet sokan szívesen fogyasztják, a beporzók tevékenysége ennél sokkal tágabb és fontosabb. Sok növény megporzásához külső segítségre, beporzó állatokra van szükség. Ezen fák, cserjék, vadvirágok teremtik meg részben a táplálékhálózatok alapját, így a földi élet fenntarthatósága is nagyban függ a beporzóktól. Az állati beporzású növények táplálkozásunk alapkövei, de emellett gyógyszerek, bioüzemanyag, rostszálak, épület- és bútorfa alapanyagai is lehetnek.

méhek a mérsékelt égövön a legtöbb növényfaj számára a legfontosabb beporzó szervezetek. A háziméh mellett Magyarországon mintegy 700 vadméhfaj él, melyek változatos életmódjukkal, testfelépítésükkel sok és sokféle virág beporzásban fontos szerepet játszanak. Rajtuk kívül legyeknappali és éjszakai lepkék, speciálisabb esetekben darazsakbogarak is végezhetnek beporzást, valamint főleg a trópusi területeken madarakemlősökhüllők között is találunk beporzókat.

A beporzók helyzetéről egyre aggasztóbb hírek látnak napvilágot mindenfelé, sorsukért aggódunk. Pusztulásuk, hiányuk hátterében, többek között, a beporzók számára fontos fészkelő és táplálkozó helyek eltűnése, a virágforrások csökkenése áll. A beporzó rovarok védelméért szerencsére bárki tehet a kertben, erkélyen virágok ültetésével, melyeket, ha okosan választ ki, tavasztól őszig gondoskodhat róluk. Ismerjük meg a beporzókat! Az MTA Ökológiai Intézet új kiadványa megvásárolható a Nemzeti Botanikus Kert portáján, Vácrátóton 250 Ft-ért, valamint online elérhető az alábbi címen: https://www.okologia.mta.hu/sites/default/files/Beporzok_a_kertunkben_online_verzio.pdf

 

  1. Új fajok márpedig vannak

312 esztendeje született Carl von Linné, későbbi természettudós, orvos, botanikus, aki saját családnevét kedvenc fája után választotta, és aki elsősorban a fajok kettős nevezéktanának megteremtőjeként ismert. Római istenek szimbólumaiból vett át jelképeket a biológia részére. Linné nagyjából 10 ezer fajt ismerhetett. Nem láthatta előre, hogy – baktériumok és archeák nélkül – több mint 10 millió eukarióta faj él a Földön. A 10 millió közül „csak” 2 millió faj „leírása”, definíciója készült el eddig tudományosan. A fajleírás ma is folytatódik, évente átlagosan 18 ezer, naponta 50 új fajt írnak le a taxonómusok. A fajok kihalásának sebessége legalább ugyanekkora, és persze a nem leírt fajok egy része is kihal. Manapság a fajkihalási ráta 0,1-1 ezrelék évente (becsült érték), amely legalább ezerszerese, de akár tízezerszerese is a természetes (emberi hatás nélküli, természetes evolúciós) kihalási rátának.

A taxonómusok a szó legtágabb értelmében vett tudósok és szakértők. El kell olvassák az 1758 óta publikált fajleírásokat, tanulmányozniuk és összehasonlítaniuk kell a több ezer példányt, ismerniük kell több száz anatómiai részletet, és érteniük kell a rendszertan elméleteit és módszereit. Munkájukat a világ fővárosainak múzeumaiban, távoli terepi helyszíneken és modern laboratóriumok végzik úgy, hogy csak egy vagy néhány taxonómiai csoportot ismernek bensőségesen. A legtöbb fajleírást ma a kibertaxonómiai laboratóriumok adják.

Linné születésnapján, május 23-án jelenteti meg minden évben egy amerikai intézet (a New York állambeli International Institute for Species Exploration, IISE, https://www.esf.edu/) azt a Top Ten listát, amellyel az előző esztendőben felfedezett, leírt fajok előtt hódol. A honlapon (https://www.esf.edu/top10/), ahol a 2019.eslista is megjelenik majd, elérhető a 2018-as Top Ten lista, és az ahhoz tartozó 2,5 perces videó, melyet angolul tanulóknak ajánlunk.

Igazán sok lehetőségünk van ökoiskolában megemlékezni az újkor svéd természettudósáról, és a létező (régen vagy újonnan leírt), és a már kihalt fajokról!

  1. Meghívó nyitott iskolakertlátogatási alkalomra és szakmai napra

Időpont: 2019.05.15. (szerda), 12.35 – 13.45 óráig

Helyszín: 8248 Nemesvámos, Szomolya u. 17.

Program:

Waldorf – kerettanterv szerinti kertművelés óra a 8. osztállyal közel 2000 m2-en.

Megérkezés a kertbe, közös kezdés, aktuális feladatok megbeszélése, csoportok beosztása. A vendégek körbevezetése a kertben.

Az Iskolaméhészet megtekintése. Felmerülő kérdések megbeszélése.

Jelentkezési lehetőség:

Részvételi szándékát/szándékukat kérem, 2019.05. 10.-ig jelezzék az alábbi elérhetőségeken:

Név: Meszlényi Erika

Telefonszám: +36 30 524 6734

E-mail: erika.meszlenyi@feherlofiawaldorf.hu

 

  1. „Kertbarátok legszebb kertjei” 2019 (versenyfelhívás)

Kertészek és Kertbarátok Országos Szövetségén (KKOSZ) belül a Kertészek és Kertbarátok Budapesti Szövetsége 2019-ben második alkalommal hirdet versenyt fővárosunk kerületeinek tisztasága, rendezettsége, virágos környezet kialakítása és haszonnövények termelése céljából.

Budapest főváros kerületeiben lakó és termelő kertbarátok az alábbi hat kategóriában nyújthatják be jelentkezésüket.

Kategóriák:

1)        Családi házak kertjei, kerti virág kiültetése, tisztasága, gondozottsága

2)        Családi házak előtti közterület, kerti virág kiültetése, tisztasága, gondozottsága

3)        A legszebb virágos lakótelepi előkert kialakítása, tisztasága, gondozottsága

4)        Lakótelepi erkélyek teraszok, tetőkertek virággal, haszonnövényekkel való kiültetése, gondozottsága

5)        Családi házak gazdasági (zöldségfélék, gyümölcs, szőlő), kultúr-kertjei, tisztasága, rendezettsége, gondozottsága

6)        Intézmények kertjei, tisztasága, rendezettsége, gondozottsága

A versenyzők értékelése kategóriánként történik. Egy versenyző több kategóriában is jelentkezhet.

  1. Minden jelentkezőt a bíráló bizottság személyesen felkeres és értékeli, rögzíti képekkel a kertek állapotát.
  2. Az értékelés a beadott jelentkezési lapon megjelölt rögzített képekkel, video felvételekkel is alátámasztható.
  3. Budapesti Kertbarátok nevezésénél nem akadály, és nem feltétel, hogy a művelt kert a saját kerületben, vagy Budapest területén legyen megtalálható.
  4. „Kertbarátok legszebb kertjei” versenyre való jelentkezés nem zárja ki, hogy más versenyben is nevezést adjon be a kertbarát tag.

Elért eredmények alapján a helyezettek értékes ajándékokban részesülnek.

A versenyre való jelentkezés Adatlapon nyújtható be, amely 2019. március 25-től vehető át a Budapesti Szövetség elnökétől (András Károly, ilex@t-online.hu), valamint a KKOSZ honlapjáról letölthető:

http://www.magyarkertesz.hu/

Jelentkezés határideje: 2019. május 30.

A jelentkezési lapot zárt borítékban kérjük eljuttatni 1 példányban:

András Károly, Budapesti Szövetség elnöke (1174 Budapest, Táncsics Mihály utca 1.), vagy

E-mail: andras.karoly52@gmail.com

A versennyel kapcsolatos információt lehet kérni: 
András Károly: 1174 Budapest, Táncsics Mihály utca 1. 06-30-9-429712

Az értékelését a bíráló bizottság 2019. június 15 – július 20. között folyamatosan végzi. Eredményhirdetés a támogatók részvételével 2019. augusztus vége – szeptember eleje.

A szervezők remélik, hogy óvodák, iskolák és más intézmények is fognak jelentkezni a versenyre!

 

  1. Ki a tanteremből!” nap, 2019. május 23.ésFelkészülés az Életjelek Akcióra, 2019 május 21. – június 14.

Idén nem pénteken, és nem június közepén, hanem csütörtökön, és egy tanulós májusi időpontban lesz a „Ki a tanteremből!” nap. Lehetőség van arra, hogy bármelyik iskola jelezze részvételét ezen a nemzetközi honlapon: https://outdoorclassroomday.com/.

 

Javasoljuk, hogy az ökoiskolás csoportok egyben a már-már szokásos Natura 2000 napot is ünnepeljék meg, például úgy, hogy az Életjelek Akció közös felszínén megosztják fényképeiket a meglátogatott, közeli Natura 2000 területről. Az Életjelek Akció 2016-os és 2017-es térképe itt elérhető: https://tinyurl.hu/L6Zq/ ; a 2018-as európai szervezésű hasonló akció eredményét itt lehet ellenőrizni: http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/EUnatura2000day/index_en.htm.

Az Életjelek Akció lényegi tudnivalói nem változnak (ld. itt: http://ofi.hu/hir/eletjelek-akciofelhivas-2017), a feltöltési információt minden ökoiskola egyedi emailben kap meg. Terveink szerint idén különleges nyereményeket nem kapcsolunk az Akcióhoz – bízva abban, hogy az ökoiskolák már ismerik a közeli Natura 2000 értékeket, meglátogatják azokat, és szívesen osztanak meg fényképeket a jelölő fajokról, a tájról, vagy épp csoportjukról.

 

Az Életjelek Akció lényege az ökoiskola környezetének Natura 2000 irányú felfedezése az interneten és a valóságban, valamint a terepen készül fotók feltöltése közös térképre. Városi ökoiskolák is csatlakozhatnak, természetesen. A felhívás egyszerre kívánja segíteni a Natura 2000 fogalom megismerését, a terepi élménypedagógiát, és az IKT pedagógiai felhasználását. A feltöltött fotókon az ökoiskolák megnézhetik a számukra releváns társintézmények alkotásait is, és felmutathatják közös eredményeiket másoknak. A virtuális nyilvánosság a helyi relevancia mellett segíti a környezeti nevelés iránt elkötelezett intézmények közötti kapcsolatok erősítését is. Az éves ismétlésen keresztül az Életjelek Akció szolgálja egy-egy táj változásának közösségi-intézményi dokumentálását, valamint az évfolyamok, generációk közötti élő kapcsolat fejlődését.

 

A részletekkel az okiskola.hu honlapon és az intézmények e-mail címén hamarosan jelentkezünk.

 

  1. Könyvajánló

„A darázskirálynőkkel ellentétben a méhkirálynők hófehér kesztyűihez nem tapad sár és vérnyirok, uszályuk nem szakadozott és nem földes, rágóikat nem koptatta fakéreg, kavics és kitinpáncél. Úrilányok, úrinők, nem pedig hadvezérből lett cézárok.” Írja a Darazsak – Gesta Hymenopterorum című könyvben Vas Zoltán, a Természettudományi Múzeum darazsakat fürkésző zoológusa, akinek életéről adott vallomása pályaválasztó olvasmányként is érdekes (http://www.nhmus.hu/hu/tudd/hogyan_lettem_termeszettudos/vas_zoltan_interju). A szerző amellett, hogy a darazsak felismerését és cselekedeteit számba veszi, képes útikalauzt és sci-fi-t írt egyetlen cél szolgálatában.  Tudjunk meg minél többet a darazsakról mind a magunk, mind az ő érdekükben! Ne féljünk, hanem felelősen viselkedjünk a közelükben, mert csak így valósulhat meg a békés egymás mellett élés jó gyakorlata! A darazsaknak épp úgy megvan a helyük az ökoszisztémában, mint az embernek.  

Magyarországon nagyjából 10 ezer darázsfaj él… de azért ne riadjunk meg attól a 20-30 fajtól, amellyel tanárként dolgunk lehet! A könyv a darazsak látszólag félelmetes világát ismerőssé változtatja.  Az ismeretterjesztő könyv, amelyben a darazsak léte páratlan filmes, irodalmi, mitológiai asszociációk kavalkádjában tárul elénk, hiteles és szórakoztató.

Részletek: https://tinyurl.hu/cj3D/