ÖKOISKOLA VII.

  1. Natura 2000 Életjelek Akció – zöldóvodáknak és ökoiskoláknak
  2. Felelős Gasztrohős
  3. Iskolakerti szakmai nap
  4. „Játékbarát Iskolák” minősítés
  5. Személyközpontú Trénerképző Program
  6. « Természet(esen) Szeretem! »  jeligével órarendtervező pályázat
  7. Zöld Okos Kupa döntő eredménye
  8. Példaértékű, innovatív diák-kezdeményezés az ételpazarlás csökkentésére
  9. Új taneszközök az integrált és speciális intézményekben folyó SNI pedagógia támogatására
  10. Natura 2000 Életjelek Akció – zöldóvodáknak és ökoiskoláknak
  11. május 21.-június 14. között lehet feltölteni az ebben a tavaszi időszakban Natura 2000 területen tett látogatáson, vagy annak apropóján készült fényképeket az Életjelek Akcióba. Az Akciófelhívás itt olvasható:http://ofi.hu/hir/eletjelek-akcio-felhivas

A feltöltés technikai tudnivalóit a zöld óvodák és az ökoiskolák a hivatalos email címükre kapták meg május 17-én.

Az Akció célja a Natura 2000 természetvédelmi rendszer értékeivel kapcsolatos tudatosság és elkötelezettség fejlesztése. A részvételhez tudni kell, melyik Natura 2000 terület van a legközelebb az intézményhez. A helyszínt csoportban kell meglátogatni, és ott tájékozódni. A Natura 2000 jelölő fajokról, életnyomaikról (életjeleikről), vagy az elvégzett munkáról (örömbánat térképezésről, természetvédelmi munkáról a nemzeti parki szakemberekkel közösen stb.), esetleg a csoportról készült fotót, fotókat kell feltölteni egy közös Magyarország térképre. A virtuális nyilvánosság a helyi értékek iránti büszkeség mellett segíti a környezeti nevelés iránt elkötelezett óvodák és iskolák, azaz a zöld óvodák és az ökoiskolák közötti kapcsolatok erősítését is.

Kérjük, hogy a védett helyszíneken a természetvédelmi előírásoknak megfelelően tevékenykedjenek a csoportok, és csak a természetvédelmi előírásokat betartva készüljenek az alkotások! A könnyen felismerhető jelölő fajok egyben a Vadonleső programnak is alanyai, azaz az előfordulásokat a vadonleso.hu honlapon is érdemes feltölteni.

Nagyon várjuk a fényképeket az idei Életjelek Akcióba! 

  1. Felelős Gasztrohős

Az ENSZ által 2015-ben elfogadott Agenda 2030-ban külön cél (12.3) foglalkozik az élelmiszerveszteség és élelmiszerhulladék mennyiségének csökkentésével. A probléma jelentős: míg naponta több ezren halnak éhen és milliók éheznek, addig a világban megtermelt élelmiszer egyharmada sosem jut el a fogyasztók asztalára. A fejlődő országokban a termelés és feldolgozás során semmisül meg az élelem jelentős része, a fejlett világban pedig jobbára a kereskedelemben és a fogyasztóknál (háztartások, vendéglátás) válik az élelmiszer – már kifejezetten – hulladékká.

Hazánkban becslések szerint a háztartások a keletkező élelmiszerhulladék harmadáért felelősek, ami fejenként évi 68 kg, élelmiszervásárlásunk 10%-a. Ez az elpazarolt élelmiszer a feleslegesen kiadott forintokon és az elpazarolt, emberi táplálást nem szolgáló élelem megsemmisülésén túl más problémák forrása is: a megtermelt élelmiszer termőföldet, a megtermelése, feldolgozása, szállítása, tárolása során erőforrásokat és energiát igényelt, a szén-dioxid kibocsátáson keresztül – minden megtermelt kg élelmiszerre 4,5 kg CO2 kibocsátás jut – pedig hozzájárult az éghajlatváltozáshoz is. A kidobott élelem megsemmisítése további szállítást és energiát, a lerakón történő tárolása pedig területet igényel, a rothadó élelemből pedig metán szabadul fel, mely a szén-dioxidhoz képest 23-szoros üvegházgáz potenciállal rendelkezik.

A probléma orvoslása mindannyiunk felelőssége. A Felelős Gasztrohős ezért 2019 májusában kampányt indított „Nem etetem a szemetesem” címmel. Bár az egy hónapos kihívás csak május végéig tart, a kampány tippjeivel, receptjeivel az év további részében is segíti a felelősen gondolkodó közösségeket, családokat, hogy a lehető legminimálisabbra csökkentsék a kidobott élelmiszert. Csak néhány tipp az elmúlt közel három hét ötleteiből:

  • Sokat főztél a hétvégén? – Hívd át a barátaidat, vagy tedd dobozba és vidd el egy hajléktalannak! Megosztani az ételt másokkal mindig jó érzés.
  • A zöldséghéjakból kitűnő alaplé készülhet.
  • Bevásárláshoz írj listát és ne a legéhesebb, legfáradtabb pillanatban menj vásárolni! Garantáltan nem azt veszed, amit igazán akartál.
  • Ételmentő önkéntesként is dolgozhatsz ezzel foglalkozó szervezeteknél.

A kampány indulásakor szervezett sajtótájékoztatón is számos tipp hangzott el.

Tessék csatlakozni! Hajrá!

Hargitai Katalin (AJBH)

 

  1. Iskolakerti szakmai nap

Időpont: 2019. június 6. 13:50-15:20

Helyszín: Szent István Körúti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola (5100 Jászberény, Szent István krt. 20.)

Program: Városi Zöld Diákparlament az iskolakertben

13:50-14:00    Vendégek fogadása

14:00-14:10    Köszöntő –Intézményvezető, EGYMI diák képviselője

14:10-14:35    Ökoiskolák bemutatója- Zöld Diákparlament képviselői

„ZÖLD NAPOK” AZ ISKOLÁNKBAN – Jászsági Apponyi Albert Általános Iskola és AMI

KÖRNYEZETVÉDELEM AZ INTÉZMÉNYÜNKBEN – Szent István Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

ISKOLAKERT A FENNTARTHATÓSÁGÉRT- Szent István körúti EGYMI

14:35-14:45    Üvegház átadása

14:45-15:15    Palántaültetés az üvegházban

                        „BARÁTSÁG FÁJA” gyümölcsfa-csemete ültetése az iskolakertben

                        „KÓSTOLÓ-parti” a kerti zöldségekből

                        „KERTÜNK KINCSEI”kiállítás

15:15-15:25    Megörökítések a vendégkönyvben

Szertettel várunk minden érdeklődőt!

Jelentkezés: 2019. június 3-igelterotag@freemail.hu e-mai címen

A szakmai nap megrendezését az Országos Iskolakert-fejlesztési Program részeként az

„Iskolakert Alapozó Alprogram 2019” tette lehetővé.

 

  1. „Játékbarát Iskolák” minősítés

A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány mintaiskolákat keres „Játékbarát Iskolák” minősítés megszerzésére, amelyhez felkészítést biztosít.

A Játékbarát Iskolák minősítés a „Children’s Access to Play in Schools” Erasmus+ program keretében került kidolgozásra egy hatországos partnerség keretében, a Gloucestershire-i Egyetem és a Playwork Partnerships csoport irányításával. A minősítés háromszintű, és azt igazolja, hogy az iskola kiáll amellett, hogy a gyerekek – az ENSZ Gyermekjogi Egyezményében foglaltaknak megfelelően – lehetőséget kapnak a szabad játékra. Egy játékbarát iskolában a gyermekek boldogabbak, kiegyensúlyozottabbak, fizikai és lelki egészségük jobb. Nyitottabbak a tanulásra, tehát azzal, hogy a játékra időt és teret biztosítunk, segítjük a gyermekek egészséges fejlődését.

 

A minősítésre való felkészítés során a következő segítségeket biztosítjuk az iskoláknak díjmentesen:

– 15 óra iskolai felkészítés és tervezés – tréning lebonyolítása

– 15 óra játékbarát pedagógus-képzés lebonyolítása, amelyet két formában vehet igénybe az iskola:

  • minimum 3 főt delegál egy ilyen témájú Budapesten tartandó képzésre
  • amennyiben a tantestület nagyobbik része részt venne a képzésen, a képzést az iskolában tartjuk meg

– folyamatos kapcsolattartást, és mentorálást, a felkészülés segítését havi min. egy alkalommal személyesen, illetve online

 

Mit kérünk a jelentkező iskoláktól?

– Mivel ez a program a teljes iskolai megközelítésen alapul, fontos a vezetőség támogatása. Ezért a jelentkezés feltétele egy igazgatói támogató nyilatkozat

– A fenti képzéseken részvételt, az iskolai workshopokon a tantestület nagyobbik felének részvételét

– A minősítés megszerzése érdekében ehhez kapcsolódó felelősök kijelölését, saját terv elkészítését (a fenti képzések keretében), és az abban foglaltak végrehajtását

– A játékbarát iskola minősítés fontos feltétele a saját stratégia és állásfoglalás kialakítása

– A játékbarát iskola további feltételei tér és idő biztosítása a játékra

 

A fenti feltételek alapján az iskola a tanév végére minimum a Smaragd fokozatot megszerzi a minősítési folyamatban.

A minősítést a Játékbarát Iskolák Tanácsadó Testületének a tagjai végzik, akik a játék fontosságát elismerő és támogató egyetemi tanárok, oktatáskutatók és pedagógusok.

 

További részletek és jelentkezési lap:

http://rogersalapitvany.hu/hu/tevekenysegeink/projektek/caps-jatekbarat-iskolak-tamogatasa/141-projektek/caps/magyarorszagi-tevekenysegek/292-jatekbarat-iskola-minositeshez-felhivas

 

Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány

www.rogersalapitvany.hu

www.playfriendlyschools.eu

Páll Gábor (pall.gabor@rogersalapitvany.hu), tf.: 06/30-266-4109

 

  1. Személyközpontú Trénerképző Program

A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány 200 órás Személyközpontú Trénerképző Programot indít a 2019/2020-as tanév időtartamában.

A trénerképző programra a következő szakembereket várjuk:

  • olyan pedagógusok, akik szeretnének tanórán kívül is nemformális oktatási módszerekkel dolgozni diákokkal vagy felnőttekkel
  • felnőttképzéssel foglalkozó szakemberek
  • ifjúsággal foglalkozó szakemberek
  • egyéb segítő szakemberek

A trénerképző programon a következő témák kerülnek feldolgozásra:

– A játék és a szabad játék szerepe a személyiség fejlődésében

– A reziliencia fejlesztése

– Az érzelmi intelligencia és a kommunikáció fejlesztése

– Társasjáték-pedagógia

– Drámapedagógia, drámatechnikák

– Tréneri technikák és problémamegoldó gyakorlatok

– Önismeret (Metamorphosis meseterápia, szimbólummunka és személyközpontú csoportmódszerrel)

A 200 óra trénerképző program folyamán átvesszük a Rogers Alapítvány fenti témájú akkreditált pedagógusképzéseinek tananyagát is, így 120 órányi akkreditált pont gyűjtésére ad lehetőséget pedagógusoknak. Ezen kívül sor kerül 30 óra önismereti foglalkozásra. A maradék 50 óra kifejezetten tréneri technikák és tréningtervezés témával foglalkozik, ennek részét képezi az utolsó alkalomra saját tréningmodul megtervezése, bemutatása és értékelése, illetve a saját évközi kapcsolódó munka esetsegítése is.

A program 10 hétvégés (péntek-vasárnap, ill. szombat-vasárnap), illetve egy félidei, délutános programból áll.

A trénerképző program trénerei: Dr. Suhajda Virág, szenior tréner, végzett személyközpontú tanácsadó, Metamorphosis meseterapeuta és szimbólummunka és testtudati munka tréner, illetve Vastag Zsuzsa pszichológus és érzelmi intelligencia szakember. Rajta kívül további szakembereket vonunk be, mint Turóczi Levente bohóc- és mozgásszínház művész, Jesztl József szociálpedagógus, társasjáték-pedagógus, Páll Gábor játéktréner.

Jelentkezési határidő: 2019. július 15.

További információk: Vastag Zsuzsa, zsuzsa.vastag@rogersalapitvany.hu

Részvételi díj, online jelentkezési lap:

http://bit.ly/trenerkepzo

Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány

www.rogersalapitvany.hu

 

  1. « Természet(esen) Szeretem! »  jeligével órarendtervező pályázat

A környezettudatosság növelése érdekében Természetesen Szeretem! címmel indít kampányt a Pilisi Parkerdő Zrt. szakmai közreműködésével a Lidl Magyarország. A gyermekeket, szülőket és iskolákat is megszólító kezdeményezés célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a környezeti fenntarthatóság fontosságára.

A fiatalok számára Természet(esen) Szeretem! jeligével órarendtervező pályázatot hirdet az áruházlánc, melynek keretében arra kéri az általános iskolásokat, hogy tervezzék meg a Lidl Magyarország 2019/2020-as tanévre szóló órarendjét. A zsűri és a közönség által legjobbnak értékelt alkotás alapján készül el az áruházlánc órarendje, melyet a nyár folyamán ajándékként kapnak a gyermekek az ország minden Lidl áruházában.

A diákoknak szóló pályázatról bővebb információ: http://www.lidljatek.hu/orarend/

A pályázat részleteiről érdeklődni a termeszetesennevelek@gmail.com e-mail címen keresztül van lehetőség.

A pályamunkákat a Pilisi Parkerdő Zrt. támogatásával szakmai zsűri értékeli.

 

  1. Zöld Okos Kupa döntő eredménye

Madarak és Fák Napján került sor egy budapesti dunai hajón a Fenntarthatósági Témahét keretében megrendezett országos tudásverseny záró fordulójára, a Zöld Okos Kupa döntőre, amit a PontVelem Nonprofit Kft. szervezett.

Az izgalmas stratégiai verseny két fordulóból állt, mindkét fordulóban 3-3 csoportban kaptak feladatokat a csapatok. Az egyes csoportokon belül a csapatok 2 csoportos és 2 egyéni feladatból választhattak, egy előre meghatározott sorrend alapján és lehetőségük volt pontrablásra is.

A versenyfeladatok megoldásai és a döntős csapatok eredményei itt megtekinthetők:

https://www.zoldokoskupa.hu/verseny-allasa-eredmenyek

Eredmény:

  1. helyezett

VIHARSARKI ELVTÁRSAK

Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Békéscsaba

Csapattagok: Lobmayer Miksa, Bogdán Zalán, Szabó Erik

Felkészítő tanár: Matuska Zoltán

  1. helyezett

POLIMETIL-METAKRILÁT

Szentendrei Református Gimnázium

Csapattagok: Kálmán Lujza, Kákai Ákos, Takács Attila

Felkészítő tanár: Szakács Erzsébet

  1. helyezett

KÉK BOLYGÓ

Kőkúti Általános Iskola Fazekas Utcai Tagintézménye, Tata

Csapattagok: Katona Máté, Lentulai Bence, Keltai Áron

Felkészítő tanár: Pozsgayné Tóth Ildikó

További részletek:

http://tantrend.hu/hir/zoldokos-kupa-donto-2019-majus-10

Szervező: PontVelem Nonprofit Kft.

 

  1. Példaértékű, innovatív diák-kezdeményezés az ételpazarlás csökkentésére

Hihetetlen mennyiségű étel megy a kukákba minden évben, miközben könnyen lehet, hogy a pazarlás helyétől nem messze valaki szívesen megenné a kárba menő élelmiszert. Ezen a problémán segítene három magyar gimnazista, akik innovatív megoldást találtak ki az ételpazarlás mérséklésére, ötletüket pedig már külföldön is díjazták.

A Fazekas Mihály Gimnázium három tanulójának ötletét előbb hazai, majd nemzetközi szinten is elismerték, ugyanis a csapat idén februárban lett a hazai mezőny legjobbja a UPC, a SKOOL és a Kódvarázs gyerekeknek szóló programozó versenyén, a Future Makers Nagydíjon.

Boér Bence, Tóth Ambrus és Szigeti Péter így első helyezettként elnyerte a lehetőséget, hogy elutazzon a Dublinban megrendezett nemzetközi ifjúsági programozó versenyre, a The Coolest Projects eseményre.

A FoodOverflow segítségével a felhasználók megoszthatják másokkal azokat az élelmiszereket, amikre nekik már nincs szükségük.

A felhasználók emellett értesítéseket kapnak arról, ha egy általuk feltöltött termék lejárati dátuma vészesen közeleg, egy térkép pedig megmutatja, pontosan hol vehető át az élelmiszer. Ha valaki útközben mégis meggondolná magát, bármikor visszavonhatja a felajánlást.

A jótett pedig nem marad viszonzatlanul, hiszen aktivitásukkal a felhasználók úgynevezett ételérméket (foodcoin) gyűjthetnek, illetve különböző rangokat érhetnek el, így láthatják, mennyit tettek az ételpazarlás ellen. A jövőbeli tervek között szerepel, hogy boltokban vagy éttermekben beváltható kupon is járjon az felajánlásokért.

Bővebben: https://foodcoin.hu/

A FoodOverflow első alkalmazását éppen saját iskolájukban tervezik bevezetni, mivel a Fazekasnak amúgy is van már egy alkalmazása, így először abba építenék bele az általuk tervezett rendszert.

Forrás: https://24.hu/belfold/2019/05/19/foodoverflowetelpazarlas/?fbclid=IwAR0BXOxul8EQJyxwUOYdQW7JxU4al8XSIPTd0EQ1dYCnyk7gH7ly1XbFI90

 

  1. Új taneszközök az integrált és speciális intézményekben folyó SNI pedagógia támogatására

A Közép-Európai Tanárakadémia Egyesület szeretettel hívja az SNI kérdéskörében érintett valamennyi pedagógus, gyógypedagógus kollégát konferenciájára, melynek témája:

ÚJ TANESZKÖZÖK AZ INTEGRÁLT ÉS SPECIÁLIS INTÉZMÉNYEKBEN FOLYÓ SNI PEDAGÓGIA TÁMOGATÁSÁRA

 

Időpont: 2019. június 8. szombat 10.00 – 14.00

Helyszín: EKE OFI Irodaház, Budapest, Rákóczi út 70. III. emelet

 

Program:

10.00 Regisztráció

PLENÁRIS ELŐADÁSOK

10.25 Köszöntő – Valaczka András főigazgató-helyettes, Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

10.30 Demeter Gáborné: A gyógypedagógia aktuális kérdései

11.00 Barthel Betty: Pedagógiai lehetőségek az új SNI taneszközök segítségével

11.30 kávészünet

SZEKCIÓK, WORKSHOPOK

12.00 Középsúlyos témakör – az új fejlesztésű taneszközök bemutatása, kézbevétele, tanulmányozása, megvitatása

12.00 Enyhe SNI témakör – az új fejlesztésű taneszközök bemutatása, kézbevétele, tanulmányozása, megvitatása

13.00 A konferencia zárása

 

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Kérjük, feltétlenül adja meg elérhetőségeit, hogy a létszám miatti esetleges helyszínváltozásról értesíteni tudjuk!
Regisztrálni az alábbi linken lehet: http://ofi.hu/kerdoiv/uj-taneszkozok-az-integralt-es-specialis-intezmenyekben-folyo-sni-pedagogia-tamogatasara