ÖKOISKOLA IX.

  1. Natura 2000 Életjelek Akció idei eredményei
  2. Az OECD oktatási mérései sem maradnak semlegesek az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai iránt
  3. „AlmaZöld” konferencia és díjátadó gála – Fenntarthatósági Témahét zárása
  4. 2019. évi Kis-Teleki Virág Vetélkedő
  5. “Szitakötő – művészeti-környezeti nevelés és élménypedagógia” című 30 órás akkreditált pedagógusképzés
  6. Zöld Óvodákat, Ökoiskolákat látogattak meg a Kárpátok Keretegyezmény nemzetközi, fenntarthatóságra nevelési szemináriumának résztvevői
  7. Óvodakerti jó gyakorlatok
  8. Újrapapír füzetek a Humusznál!
  9. Idei eredmény: Környezetvédelmi Tudományos Ifjúsági Díj

 

  1. Natura 2000 Életjelek Akció idei eredményei
  2. június 16-ig lehetett feltölteni a Natura 2000 területen tett látogatáson, vagy annak apropóján készült fényképeket az idei Életjelek Akcióba. Az Akciófelhívás itt olvasható:http://ofi.hu/hir/eletjelek-akcio-felhivas.

 

Idén 20 ökoiskolai és 16 zöld óvodás csoport töltött fel összesen 132 életjel-fényképet az Akció során. A zöld óvodák és ökoiskolák csapatainak internetes térkép segítségével kellett azonosítaniuk a legközelebbi Natura 2000 helyszínt. A május-júniusi akcióidőszakban meglátogatott helyszínről: az ottani életnyomokról, életjelekről vagy az őrzést szolgáló tevékenységükről készült fotót (fotókat) egy közös térképen gyűjtötték a szervezők. A virtuális nyilvánosság a helyi értékek iránti büszkeség mellett segíti a környezeti nevelés iránt elkötelezett óvodák és iskolák, azaz a zöld óvodák és az ökoiskolák közötti kapcsolatok erősítését is.

 

A közös térképen a 2016-2017-es életjelek mellett már az 2019-esek is böngészhetők. Kérjük, a konczey.reka@ofi.hu mailcímen jelezzék, ha hibát találnak: például egy pontatlanul hely-jelölő csillagot, vagy egy elírt iskolanevet valamely gombostűnél.

 

A beérkezett fényképek gyűjteményét itt tekintheti meg: http://ofi.hu/hir/beerkeztek-palyazatok-2019-es-eletjelek-akciora

 

Köszönjük a részvételt az Életjelek Akcióban!

 

  1. Az OECD oktatási mérései sem maradnak semlegesek az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai iránt

Az OECD 2018-as PISA mérésében a globális kompetencia is fontos nemzetközi fókusz volt. (Ehhez a méréshez Magyarország nem csatlakozott, míg a matematika, a szövegértés és a természettudomány mérésekhez igen.) Az angol nyelvű diák kérdőív itt elérhető: https://www.oecd.org/pisa/PISA-2018-Global-Competence-Questionnaire.pdf .

Az OECD TALIS vizsgálat (Teaching and Learning International Survey, Nemzetközi Tanítás és Tanulás Vizsgálat) keretében egy-egy köznevelési intézménycsoport igazgatóit és egy megadott (felmérésenként változó) korosztályban tanító pedagógusait kérdezik meg arról háromévente, hogy milyen körülmények között dolgoznak, hogyan ismerik el munkájukat, milyen szakmai fejlődési lehetőségeik vannak. A 2018-as TALIS vizsgálat eredményei megjelentek, erről például itt olvashat magyar nyelven: http://tantrend.hu/hir/nyilvanosak-az-oecd-talis-2018-felmeresenek-eredmenyei. Az eredeti OECD jelentés angolul, 200 oldalban részletezi a mérésben résztvevő országok eredményeit. A magyar jelzésű adatokat 5-8. osztályokkal (is) dolgozó intézmények vezetői, illetve ezen fokozat pedagógusai adták.

A TALIS jelentés bevezető részében (21. oldal), az A. Box-ban önállóan szerepelnek a fenntarthatósági célok (ENSZ AGENDA 2030, Fenntartható Fejlődési Célok, azaz FFC), jelezve, hogy az OECD szakértői gárdája is kapcsolódik a nemzetközi erőfeszítésekhez, a globális fenntarthatatlansági problémák enyhítése érdekében. A TALIS mérés, és az OECD többi mérése (PIAAC, PISA) a 4. FFC egyik részcéljához, a minőségi oktatás kiterjedtségének méréséhez tud és kíván hozzájárulni.

A TALIS mérés az FFC oktatási céljai vonatkozásában kétféleképpen is érintett. Egyrészt az egyik, sorszámozása alapján a fejlődő és felzárkózó országokra országokra vonatkozó 4.c. részcélját méri többféle adatával. Ez a részcél: „2030-ra lényegesen megnöveljük a képzett tanárok utánpótlását, többek között a fejlődő országokkal, különösen a legkevésbé fejlett országokkal és a fejlődő kis szigetállamokkal a tanárképzés terén kialakított nemzetközi együttműködés révén.”

Másrészt az ökopedagógusok által jól ismert 4.7. sorszámú FFC részcél adataihoz is igyekszik hozzájárulni a TALIS. A 4.7. részcél szerint 2030-ra biztosítjuk azt, hogy minden tanuló megszerzi a fenntartható fejlődés előmozdításához szükséges tudást és készségeket, többek között azáltal, hogy oktatásban részesül a fenntartható fejlődésről és a fenntartható életmódról, az emberi jogokról, a nemek egyenlőségéről, a békés és erőszakmentes kultúra jelentőségéről, a globális polgárságról, a kulturális sokszínűség megbecsüléséről és a kultúrának a fenntartható fejlődéshez történő hozzájárulásáról. A TALIS a globális neveléshez tartozó 4 mutató közül háromhoz is ténylegesen hozzájárul.

Érdeklődő ökoiskolai tanároknak érdemes megnézniük a felsős osztályokban tanító magyar pedagógusok véleményét arról, hogy mennyiben érintettek és felkészültek a globális nevelési helyzetekre és tartalmakra. (Mivel a megadott linken lévő tartalom a szokásos netes keresési eszközökkel nem kereshető, néhány oldalszámot felsorolunk, ahol hazai adatok szerepelnek: 32., 34., 36., 48., 63., 67., 72., 75., 84. stb.)

 

  1. „AlmaZöld” konferencia és díjátadó gála – Fenntarthatósági Témahét zárása

Több mint 150 diák és pedagógus részvételével megrendezett AlmaZöld konferenciával zárult az idei Fenntarthatósági Témahét programsorozat. A rendezvényt a Dunán, a Rákóczi konferencia-hajón rendezték meg. Az idei Témahét kiemelt témái a víz és a közlekedés voltak, így szimbolikus volt a helyszínválasztás. Az eseményen a Témahetet támogató szervezetek képviselői tartottak előadásokat, a Témahét pályázatain nyertes diákok átvehették értékes díjaikat, az ebéd alatt egy bűvész bűvész varázsolta el a hallgatóságot, majd Budapest látnivalóit nézhették meg a diákok, tanárok egy dunai városnézés keretében.

A Fenntarthatósági Témahét több mint 1500 iskola 350 ezer diákjának aktív részvételével zajlott. A díjátadó gálán közel 100 diák vehette át díját.

Az AlmaZöld konferenciáról itt lehet olvasni:

http://tantrend.hu/hir/ilyen-volt-az-almazold-konferencia-es-dijatado-gala

Szervező: PontVelem Nonprofit Kft. (w w w . p o n t v e l e m . h u)

Forrás: Matolcsy Miklós (ügyvezető igazgató)

 

  1. 2019. évi Kis-Teleki Virág Vetélkedő

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Interaktív Természetismereti Tudástára, a Teleki-Szováta Alapítvánnyal, valamint a CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesülettel közösen 2019-ben nyolcadik alkalommal hirdeti meg általános iskolák számára az Erdély kultúrtörténetével és természeti értékeivel kapcsolatos vetélkedősorozatát.

A verseny célja, hogy a résztvevők Erdélyhez és a Kárpát-medencéhez fűződő ismereteiket elmélyíthessék, illetve az Erdélyben és az anyaországban élő diákok között rendszeres kapcsolat alakuljon ki. 

kétfordulós vetélkedősorozaton kétfős csapatok indulhatnak.

Az első fordulóban a csapatoknak egy rövid (körülbelül 5 oldal, plusz képek, mellékletek, táblázatok, stb.) dolgozatot kell készíteniük az alábbi választható témakörök egyikéből:

  1. Erdélyben jártam – program és túraajánló saját élmények alapján
  2. Nemzeti parkok és természetvédelmi programok Erdélyben
  3. Nehézsúlyúak – nagyvadak Erdélyben
  4. Erdély nevezetes barlangjai
  5. Környezeti problémák és megoldási javaslatok Erdély területén
  6. Az erdő gyümölcsei
  7. Egy nyelvet beszélünk – erdélyi tájnyelvi kifejezések gyűjtése
  8. Erdőelve vidéke – nevezetes erdők, erdőművelés, jó és rossz gyakorlatok

 

második fordulóban Szegeden, az Interaktív Természetismereti Tudástárban a csapatok bemutatják dolgozataikatvalamint részt vesznek egy vetélkedőn. A kiselőadások szemléltetéséhez javasoljuk a Microsoft PowerPoint program használatát. A felkészüléshez szükséges információk a www.csemete.com honlapon, valamint a CSEMETE Egyesület Facebook oldalán (Csemete Egyesület) érhetők el.

Az anyaországi döntő első tíz csapatának tagjai nyáron (2020.06.27-07.04.) a CSEMETE Egyesület Bugaci Oktatóközpontjában egy természetismereti táborban vehetnek részt, valamint lehetőséget kapnak a Tudástár nyári táborában való részvételre.

A jelentkezés határideje: 2019. október 14.

  1. forduló (dolgozatok beküldésének határideje):2019. november 18.
  2. forduló:2019. november 28. csütörtök (Szeged)

 

Jelentkezni a „Jelentkezési lap Teleki-virág Vetélkedő 2019” űrlap kitöltésével lehet, amelyet kérünk elküldeni a csemete@csemete.com címre.

Nevezési díj nincs, de a II. fordulóban a versenyzőknek a Tudástárba belépőjegyet kell vásárolni. A diákjegy ára 500 Ft/fő.

További információ és jelentkezési feltételek az alábbi linken elérhető ismertetőben.

Forrás: https://www.elobolygonk.hu/Klimahirek/Kozlekedes/2019_06_11/ujra_kistelekivirag_vetelkedo

Bojtos Ferenc (CSEMETE)

 

  1. “Szitakötő – művészeti-környezeti nevelés és élménypedagógia” című 30 órás akkreditált pedagógusképzés

Tréner: dr. Horgas Judit, a Szitakötő Oktatási Program vezetője

Helyszín: 2800 Tatabánya, Kodály tér 3. (Kodály Zoltán Óvoda)

Időpont: 2019. augusztus 27–29.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Az utazás, étkezés és szállás költségei a résztvevőt terhelik.

A képzés célja, hogy a résztvevők elméleti előadások és játékos foglalkozások keretében megismerkedjenek a Szitakötő komplex módszertanával, céljaival, fejlesztő pedagógiai lehetőségeivel.

A Szitakötő integrált ökológiai oktatási program 2008 óta több száz hazai és határon túli iskolában sikerrel működött. Pedagógusképzésünket az eddigi tapasztalatok alapján úgy alakítottuk ki, hogy az általános iskolában a gyerekekkel bármilyen szakmai, fejlesztő területen dolgozó szakemberek a több szaktantárgyat érintő képzésen személyes élményeket, inspirációt és új metodikai ismereteket is szerezhessenek.

A természettudományos és művészeti oktatás és nevelés ötvözésével, a holisztikus személetformálással, az élménypedagógia változatos módszereinek alkalmazásával és a tanulást segítő játékokkal a kulcskompetenciák fejlesztése mellett a jelenlegi környezeti és társadalmi problémákat is érintő képzés az aktív állampolgárságra nevelés területén is hasznosítható.

A képzés kitér az irodalom, képzőművészet, zene, dráma használatának lehetőségeire és a humánökológiai fogalmakra. A plenáris elméleti előadások után a résztvevők kiscsoportokban, saját ötletek alapján dolgoznak ki új feladatokat, amelyeket aztán közösen elemeznek, az esetleges problémákat, hibákat kiszűrik, és új variációkat javasolnak. A képzés elvégzésével a résztvevő olyan, a foglalkozások során maga által készített módszertani gyűjteményre tesz szert, amelyet későbbi munkája során sikerrel használhat. A résztvevők a képzés után saját óravázlatot készítenek, melynek tükröznie kell az életkornak megfelelő módszertant és elméleti ismeretanyagot, a fejlesztendő kompetenciákat, kreatív és komplex feladatokat és szükséges eszközöket.

Jelentkezés és további információ:  
Horgas Judit
info@szitakoto.com 
 +36 20 322 6869

 

  1. Zöld Óvodákat, Ökoiskolákat látogattak meg a Kárpátok Keretegyezmény nemzetközi, fenntarthatóságra nevelési szemináriumának résztvevői

A Kárpátok Keretegyezményt a Kárpátok védelméről és fenntartható fejlődéséről hét ország (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Ukrajna) írta alá 2003 májusában. Magyarország, mint a keretegyezmény soros elnöke, a fenntarthatóságra való nevelés témájában rendezett nemzetközi konferenciát. A tanácskozás központi témái a fenntarthatóságra való nevelés egészintézményes megközelítése a pedagógusok jó gyakorlatainak támogatása illetve azon nevelői kompetenciák voltak, amelyek képessé teszik a pedagógusokat a minőségi nevelésre, oktatásra.

További részletek: http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/oktatasert-felelos-allamtitkarsag/hirek/fontos-hogy-a-diakok-elkotelezettek-legyenek-a-kornyezetvedelem-ugye-mellett

és http://ofi.hu/en/carpathian-convention-seminar-education-sustainable-development-2019-hungary.

 

Az egyik meglátogatott Zöld Óvoda az Erzsébetvárosi Magonc Óvoda volt. Az eseményről szóló hír az „Erzsébetváros” újság 2019/5. számában olvasható: https://www.erzsebetvaros.hu/ujsag

Forrás: http://zoldovoda.hu/hu/hirek-kepzesek/aktualis-esemenyek/zold-ovodakat-okoiskolakat-latogattak-meg-a-karpatok-keretegyezmeny-nemzetkozi-fenntarthatosagra-nevelesi-szeminariumanak-resztvevoi

 

  1. Óvodakerti jó gyakorlatok

Pályázók köre

Pályázatot nyújthat be bármely olyan Kárpát-medencében működő magyar nyelvű közösség, mely kertet művel óvodás korú gyerekek aktív bevonásával, saját területen vagy külső helyszínen és a pályázó tagja az Iskolakert-hálózatnak.

Az Iskolakert-hálózathoz való csatlakozás módja itt olvasható:

www.iskolakertekert.hu/iskolakert-halozat/csatlakozas

A pályázat célja

Az óvodakert a gyermeknevelés egyik kiemelt színtere, hiszen a szabadlevegőn való mozgásos játéktevékenységek mellett számtalan lehetőséget biztosít a gyermeki személyiség kibontakoztatásához, az egészséges, tevékenységekben megnyilvánuló fejlődéshez. A természethez fűződő pozitív érzelmi viszony kialakítása itt igazán életszerű.

Az óvodakert eszköz lehet az óvodapedagógus kezében, ha tudatosan élünk vele. Eszköz ez a gyermekek munkára nevelésében, az érzékelés, észlelés útján történő tapasztalatszerzésben, a természet biológiai körforgásának tudatosításában, a természetvédelem közvetlen gyakorlásában, a felfedezéses, a problémamegoldó-, élményközpontú tanulásban, az egészséges életmód alakításában, az együttműködés és társas készségek alakításában, megfelelő viselkedési formák gyakorlásában. (Ráczné Németh Csilla: Négy évszak az óvodakertben c. könyv alapján)

Fontosak az óvodakertek! Minél hamarabb kezdjük el a kertnek, mint oktatási térnek és eszköznek a használatát, annál előbbre jutunk.

Az iskolakert, mint az Iskolakertekért Alapítvány által használt gyűjtőfogalom, magába foglalja az óvodakerteket is. Az Alapítvány sok iskolai jó gyakorlatot gyűjtött be már országszerte, melyet közvetít iskolai kertészkedést tervező vagy végző közösségeknek.

Óvodai jó gyakorlataink még kevesen vannak. Ezért jó példákat, megvalósításokat keresünk az óvodák köréből is, hogy tudásbázisunkat, ötlettárunkat gyarapítsuk. Célunk, hogy a jó példával és tapasztalattal bíró kollégákat, közösségeket megtaláljuk, és velük együtt erősítsük az Iskolakertekért Alapítvány óvodakerti szakmai munkáját.

Jelen lenni örömmel, megfigyelni nyitottsággal, tevékenykedni együtt!

Benyújtandó dokumentumok:

  1. Kitöltött adatlap (1. sz. melléklet)
  2. Megfogalmazott óvodakerti jó gyakorlat. A tartalom kifejtését word formátumban (szabad szerkezetben) kérjük.
  3. Minimum 15 db jó minőségű fényép jpg formátumban (több is lehet), mely a megfogalmazott szöveges tartalom illusztrálására szolgál.
  4. Kitöltött nyilatkozat fényképhasználatról (2.sz. melléklet)

Mellékletek letölthetők az Iskolakertekért Alapítvány honlapjáról:

http://www.iskolakertekert.hu/index.php/hu/aktualis-palyazataink

 

Tartalmi követelmények:

Az óvodakerti jógyakorlat kötelezően tartalmazza az alábbi elemeket:

  • Óvodakerti tevékenységek bemutatása: a kertben végzett, illetve azon csoportszobai tevékenységek egyaránt, amelyek szorosan az óvodakerthez kötődnek. (A tevékenységek lehetnek kertészetiek, megfigyelések, kísérletek, feldolgozások, kézművesség, hagyományápolás, közösségi események felnőttek bevonásával, stb., de mindnek a kerthez kell kötődnie.)
  • Kérjük a leírt tevékenységeket rendszerbe foglaltan megjeleníteni, bemutatva a tevékenységek egymásra épülését, évkörös folyamatát, hogy azok komplexen mutassák be a jó gyakorlatot.
  • Gyerekek bevonásának módja (milyen időkeretben, egyszerre hány gyerekkel).
  • Óvodakert nyári fenntartásának módja.
  • Téli, óvodakerthez köthető tevékenységek.

A benyújtás ideje és módja:

A pályázat az ADATLAP és a NYILATKOZAT FÉNYKÉPHASZNÁLATHOZ c. mellékletek megküldésével 2019. augusztus 15-ig nyújtható be elektronikusan az iskolakert.halozat@gmail.com címre.

A levél tárgyába kérjük beírni: Óvodakerti jó gyakorlatok – pályázat benyújtása

Hiánypótlás:

Hiánypótlásra felszólítás után 5 napon belül, egy alkalommal van lehetősége a pályázónak.

A kiválasztott három legjobb pályázat nyereményei:

  • Nádland Kft. 100 000 Ft értékű árukészlete;
  • Nagykutasi Viktor kertész által felajánlott 100 000 Ft értékű minőségi kerti szerszámok;
  • Oázis Kertészet 100 000 Ft értékű vásárlási utalványa, mely beváltható az ország bármely Oázis áruházában.

A nyereményhez jutás módja: személyesen egyeztetve a nyertesekkel.

A pályázat elbírálásának szempontjai:

  • minél több és sokoldalúbb, egymásra is építő óvodakerti tevékenység jelenik meg;
  • a tevékenységek építenek a gyerekek aktív részvételére és kerti munkájára;
  • a leírt tevékenységek mások számára is példaértékűek;
  • megvalósításuk a lehető legköltséghatékonyabb.

A pályázatok bírálatának határideje: 2019. augusztus 31.

A nyertes intézmények nevének megjelentetése a www.iskolakertekert.hu oldalon történik, valamint a döntésről a kapcsolattartó személy elektronikus értesítést kap. A helyezettek egy kiválasztott csoportja lehetőséget kap a 2019. őszi Iskolakert-hálózati találkozón (Budapest, 2019. október 4.) való bemutatkozásra is, műhelymunka keretében.

A pályázat benyújtásával kapcsolatos kérdéseit elküldheti az iskolakert.halozat@gmail.com címre.

Iskolakertekért Alapítvány (www.iskolakertekert.hu)

http://www.facebook.com/iskolakertekert

 

  1. Újrapapír füzetek a Humusznál!

A Humusz Szövetségnél ismét megvásárolhatók olyan iskolai füzeteket, amik már alapanyagukban is környezetbarátok. A füzetek újrapapírból és környezetbarát festékkel készültek. A füzetborítók mintája és a rajta olvasható tippek abban segítenek, hogy zöldebbé váljanak a hétköznapjaink és kevesebb hulladékkal terheljük a környezetünket.

A Humusz várja az intézmények, szülők, diákok jelentkezését, ha szeretnének a tanévkezdésig hozzájutni ezekhez a környezetbarát füzetekhez.

Mind a négy típus A5-ös méretű, 32 lapos, tűzött füzet. 

Típusok: 1. osztályos vonalas, normál vonalas, négyzetrácsos, sima

Iskolák, civil szervezetek számára, minimum 100 db füzet vásárlása esetén, kedvezményt adnak.

A füzetek átvehetők a Humusz Házban (1111 Budapest, Saru utca 11.) nyitvatartási időben, hétköznap 9.00-17.00 óra között. 

Bővebb információhttps://humusz.hu/hirek/ujrapapir-fuzetek-humusznal/25497

Merza Péter oktatási programvezető

peter@humusz.hu

Forrás: Humusz Szövetség (humusz.hu)

 

  1. Idei eredmény: Környezetvédelmi Tudományos Ifjúsági Díj

A középiskolákban tanító ökopedagógusok figyelmébe ajánljuk a Magyar Tudományos Akadémia Környezetvédelmi Tudományos Ifjúsági Pályadíjának rendszerét, és idei eredményeit. A Környezetvédelmi Tudományos Díjat minden évben három 35 év alatti kutató nyerheti el. Pályaválasztást segítő feladatként, vagy egy tehetséggondozó foglalkozásként is tekinthetünk ezekre a listákra. Nem csak a pályamunkák témaválasztása, de az anyaintézmények (kutatóhelyek) neve, elérése is érdekessé válhat – például egy témanap szervezésekor.

Idén ezek a pályamunkák nyertek:

„A biodiverzitás és a domináns fajok szerepe a biomassza-produkció meghatározásában” (Sonkoly Judit, Debrecen, DE-MTA) – Eredményei alapján a növényközösségek biomassza-termelésének fenntartásához kulcsfontosságú a biodiverzitás megőrzése.

„Kémiai habképző szerekkel habosított politejsav alapú bio-habok fejlesztése és jellemzése” (Kmetty Ákos, BME-MTA) – A pályamű napjaink egyik feltörekvő, megújuló erőforrás alapú és biológiai úton lebontható polimerének, a politejsavnak a kémiai úton történő habosíthatóságával foglalkozik.

„Az Aarhusi Egyezmény értelmezésének egyes kérdései az Európai Unió Bíróságának gyakorlatában” (Váradi Ágnes, MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézet) – A környezeti ügyekben való társadalmi részvétel alapelvének érvényesülését vizsgálta a jogalkalmazói gyakorlatban.

Pár év múlva talán az ökoiskolánk diákjainak környezetvédelmi tudományos eredményét is viszontláthatjuk.