ÖKOISKOLA VIII.

  1. Natura 2000 Életjelek Akció június 14-ig
  2. Még mindig lehet nevezni a „Védjük meg a bolygónkat!” c. rövidfilmversenyre
  3. Globális felelősségre vállalásra nevelés – pályázati lehetőség angol nyelven
  4. „Mit jelent számodra a táj?” – alkotói pályázat 10-14 éveseknek
  5. Visszatekintés a Zöld Okos Kupa döntőre
  6. Civil környezeti nevelési állásfoglalás, 2019, május
  7. Almazöld kapitány és hajóstársai a Dunán
  8. “Városszéli puhányok, nyavalyások, ha gyötör a láz…”
  9. 2019-2020. évi BISEL országos verseny
  10. Natura 2000 Életjelek Akció június 14-ig
  11. június 14-ig lehet feltölteni a Natura 2000 területen tett látogatáson, vagy annak apropóján készült fényképeket az idei Életjelek Akcióba. Az Akciófelhívás itt olvasható:http://ofi.hu/hir/eletjelek-akcio-felhivas. Az Akció célja a Natura 2000 természetvédelmi rendszer értékeivel kapcsolatos tudatosság és elkötelezettség fejlesztése.

 

A feltöltés technikai tudnivalóit az ökoiskolák a hivatalos email címükre kapták meg május 17-én.

 

A részvételhez tudni kell, melyik Natura 2000 terület van a legközelebb az intézményhez. A helyszínt csoportban kell meglátogatni, és ott tájékozódni. A Natura 2000 jelölő fajokról, életnyomaikról (életjeleikről), vagy az elvégzett munkáról (öröm-bánat térképezésről, természetvédelmi munkáról a nemzeti parki szakemberekkel közösen stb.), esetleg a csoportról készült fotót, fotókat kell feltölteni egy közös Magyarország térképre.

A virtuális nyilvánosság a helyi értékek iránti büszkeség mellett segíti a környezeti nevelés iránt elkötelezett óvodák és iskolák, azaz a zöld óvodák és az ökoiskolák közötti kapcsolatok erősítését is. A már feltöltött idei fotók, csoportok között is érdemes körülnézni, s ismerősöket keresni.

 

Kérjük, hogy a védett helyszíneken a természetvédelmi előírásoknak megfelelően tevékenykedjenek a csoportok, és csak a természetvédelmi előírásokat betartva készüljenek az alkotások! A könnyen felismerhető jelölő fajok egyben a Vadonleső programnak is alanyai, azaz az előfordulásokat a vadonleso.hu honlapon is érdemes feltölteni.

 

Várunk még fényképeket az idei Életjelek Akcióba!

 

  1. Még mindig lehet nevezni a « Védjük meg a bolygónkat! » c. rövidfilmversenyre

Mint már május 12-i számunkban is írtuk, és ahogy a magyar UNESCO iroda is hirdeti, a 2019-es Emberi Jogi Rövidfilmverseny témája a klíma- és környezeti krízis. A versenyre 10 és 20 éves kor közötti diákok önálló, vagy osztályszintű nevezését várják.

Nevezési határidő: 2019. június 21. (iskola neve, címe, iskolai kapcsolattartó neve, elérhetősége, a film elkészítésében résztvevő diákok kora, száma). Nevezés erre az e-mail-címre küldendő: schulfilmprojekt@thishumanworld.com

A filmeket 2019. november 8-ig kell majd elkészíteni, s beküldeni. A rövidfilmek hossza legfeljebb 3 perc lehet. A filmek bármilyen eszközzel, bármilyen műfajban elkészíthetők.

Bővebb információ: http://www.unesco.hu/palyazatok-osztondijak/rajtunk-mulik-jovo

 

  1. Globális felelősségre vállalásra nevelés – pályázati lehetőség angol nyelven

A GENE (Global Education Network Europe) által kiírt éves pályázati felhívásra ötletpályázatot (GENE GE Ideas Award, https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdq5p8PrUQ5sIkyNxItMhoHTs2LQ0j20bgpHN5w7TryVSpPnA/viewform) várnak június 4-ig. Intézetek, egyetemek mellett iskolák is pályázhatnak. Részletes információk: https://gene.eu/award/application/. A nyertes szervezetek 10 ezer eurós díjat kapnak, valamint részvételi lehetőséget a máltai díjátadó ünnepségen. Érdemes átfutni a tavalyi nyertesek bemutatkozó videóit itt: https://gene.eu/awardees-2018/.

 

  1. „Mit jelent számodra a táj?” – alkotói pályázat 10-14 éveseknek

 

Az Agrárminisztérium országos Tájkarakter fejlesztési projektelemén belül képzőművészeti típusú alkotói pályázatot írt ki 10-14 éves tanulóknak. A pályázat célja a természeti értékek, a sokszínű hazai tájak megbecsülésének erősítése, és annak megértése, hogy a diákok hogyan és miben látják Magyarország tájainak szépségeit.  

Olyan rajz, vagy egyéb pályamű beküldését várják 2019. szeptember 1-ig, ami bemutatja, hogyan kapcsolódik a magyar táj az életünkhöz, mindennapjainkhoz; ami elárulja, hogy a Pályázó mit tart a magyar tájban jellegzetesnek, értékesnek, fontosnak. Az alkotás témája egy jellegzetes táj, tájegység, annak minden hozzá tartozó, de leginkább a Pályázónak fontos természeti értékeivel, vagy kulturális jellegzetességeivel.

 

Természetjárásra ösztönző díjakkal és ajándékcsomagokkal ösztönzik tájsétára és alkotásra az iskolásokat.

 

Az eredményhirdetés várhatóan az október 19-20-i „Tájséták kampány” nyitórendezvényén lesz. Az Európa Tanács kezdeményezésére október 20-át Európa-szerte A Táj Nemzetközi Napjaként ünnepeljük. Nemzeti parkjaink ennek alkalmából az október 19-20-i hétvégén helyi szakvezetők segítségével, élményszerűen ismertetik meg az érdeklődőkkel ezen értékeinket.

 

Részletes felhívás és tudnivalók: http://termeszetvedelem.hu/tajkarakter-rajzpalyazat.

 

A pályázat szórólapja A5 méretű és 2 oldalas. Az ökoiskolák, pedagógusuk bátran kérhet ezekből intézményük vagy rendezvényük számára az alábbi elérhetőségeken:

+36 1 795 9354 és anna.alexandra.szoke@am.gov.hu; vagy +361 795 2506 és adam.takacs@am.gov.hu. Átvenni elsősorban itt (és nemzeti parki rendezvényeken) lehet a szórólapokat: 1052 Budapest, Apáczai Csere János utca 9.

 

Szép tájakat és gondtalan alkotást kívánunk!

 

  1. Visszatekintés a Zöld Okos Kupa döntőre

A Zöld Okos Kupa döntőről készült összefoglaló videó itt tekinthető meg:

https://videa.hu/videok/pontvelem/emberek-vlogok/zoldokos-kupa-donto-2019-fenntarthatosag-fenntarthatosagi-temahet-Z4uOGXzL9Y2orCdh

 

  1. Civil környezeti nevelési állásfoglalás, 2019, május

A Zöld Civil szervezetek éves Országos Találkozója – klímavédelmi, energetikai, és a Balatonról szóló dokumentumok mellett – környezeti nevelési és szemléletformálási tartalmú állásfoglalást adott ki. A hatpontos dokumentum több pontja is érinti az ökoiskolai munkát, emiatt figyelmükbe ajánljuk ezeket:

 

  1. Üdvözöljük, hogy sokféle ágazat és részágazat, illetve több gazdasági és civil szereplő jelentős környezeti, klímavédelmi és fenntarthatósági kommunikációba és szemléletformálásba kezdett. Javasoljuk, hogy építsenek egymás, és a többiek erőforrásaira, a pazarlás elkerülése és az egymás iránti bizalom erősítése és a hatékonyság érdekében – mindhárom szükséges a fenntarthatósági fordulathoz. A fenntarthatósági szemléletformálás hiteles személyiségek, hiteles intézmények részéről kell érkezzen – ezért kérjük, hogy a stratégia- és programalkotó szervek a stratégiájuk és programjuk üzenetének megfelelően működjenek. Kormányzati feladatként tekintjük az intézmények épületállományának, üzemeltetésének és szervezeti kultúrájának felülvizsgálatát és átalakítását a környezeti változások, elsősorban az éghajlatváltozás, és annak a tanulók, emberek magatartására gyakorolt negatív hatásai elkerülése érdekében.

 

  1. A tudományos megismerés és eredményei, illetve a tudományos igazságok jelenjenek meg minél gyorsabban a környezeti nevelésben, és az oktatásban általában. Ennek megfelelően támogatjuk például a klímavészhelyzet kihirdetését, a termőföld- és erdőpusztulással való szembesülést. Javasoljuk a pontosabb (fokozottabb és érthetőbb) fogalomhasználatot: például a szélsőséges időjárás, a fennmaradás, a létfeltételek fogalmak gyakoribb használatát a környezeti nevelők napi gyakorlatában és a közpolitikában is.

  1. A fenntarthatóságra nevelés és a környezeti nevelés minőségét és hatékonyságát nagymértékben javítja a civil szervezetekkel való közös munka. Kérjük az intézményi szereplőket, hogy tudatosan tervezzék és teljesítsék a civil szervezetekkel való közös munkavégzést, közös tanulást, közös akciót vagy közös kutatást. Kérjük a civileket, hogy a lehető legtöbb esetben ne valamelyik másik szerepükbe bújva, hanem civilségüket felvállalva lássanak el környezeti nevelési, fenntarthatóságra nevelési feladatokat. A civil szervezetek, és a társadalmi cselekvőképesség léte nélkül a fenntarthatósági célkitűzéseink nem teljesülhetnek. Ezt a tényt a globális neveléssel foglalkozó csoportok régóta egyik legfontosabb céljukként tartják számon, és minden dokumentumukban érvényesítik.

 

  1. A sokféleség erősít. Erre is hivatkozva sokféle szervezet sokféle szemléletformáló, vagy cselekvő akciója, kisprojektje nyerhessen támogatást, forrást. Az intézményesült környezeti nevelésben és szemléletformálásban legyen lehetőség válogatni és választani a civil szférában létrejött gyakorlatokból. Jó példa erre az iskolakert mozgalom feléledése, és a fenntarthatóságra nevelés szolgálatába állítása.

 

A teljes állásfoglalás itt olvashatóhttp://mkne.hu/index_reszletek.php?reszletek=245

 

Az állásfoglalást előkészítő környezeti nevelési szekcióbeszámoló elérhetőhttp://mkne.hu/index_reszletek.php?reszletek=246

 

 

  1. Almazöld kapitány és hajóstársai a Dunán
  2. május 31-én megrendezésre került a PontVelem szervezésében, az Európai Fenntarthatósági Héthez kapcsolódó ünnepély. Ekkor kapták meg a díjakat azok az iskolák, diákcsoportok és tanárok, akik a 2018/2019-s tanév során részt vettek pályázatainkon, versenyeinken. A „Fogadj örökbe egy vizes élőhelyet!” vetélkedő nyerteseinek listájaittolvasható. A Fenntarthatósági Témahetet és a tanévet lezáró rendezvényre – a díjkiosztással egybekötve – előadásokat és bemutató foglalkozásokat is szerveztek, a fenntarthatóság kiemelt témáiról.

 

  1. “Városszéli puhányok, nyavalyások, ha gyötör a láz…”

Horgászok, vízitúrázók, PET-kupázók, csónakosok, kempingezők figyelem!

A Vadonleső Program meghirdette egész nyárra szóló különleges vizes felhívását, a fehér tündérrózsa előfordulásainak feltérképezése érdekében. Három hónap szeretnék feltérképezni a teljes hazai fehér tündérrózsa állományt – a vadonleso.hu tájékoztató és adatgyűjtő felszín, valamint önkéntes természetbúvárok segítségével.

A fehér tündérrózsával tavakban, holtágakban, tápanyagban gazdag, iszapos talajú álló- vagy lassan folyó vizekben találkozhatunk. A víz tisztán tartásában fontos szerepük van, mivel víz felszínén elterülő leveleik beárnyékolják a vízfelszínt, így csökkentik az esetleges algásodás kialakulását.

Kérjük az ökoiskolás csoportokat, hogy a fehér tündérrózsa lelőhelyeket vigyék fel a https://vadonleső.hu/ adatgyűjtésébe.

FIGYELEM! A meleg vizes kifolyókban, csatornákban észlelt, vagy kerti tavakba ültetett tündérrózsa előfordulásokat a honlapon ne jelentsék! A fehér tündérrózsához hasonló megjelenésű, nálunk nem őshonos, trópusi, szubtrópusi fajokat általában meleg vizes tavakba ültetik. Ezek virága kék, piros, rózsaszín vagy sárgás árnyalatú, sohasem tiszta fehér. A levelek gyakran fogas szélűek. Hasonló levelekkel rendelkezik a természetes vizeinkben gyakori, sárga vízitök (Nuphar lutea), ám ennek virágai sárga színűek. Ha van rá mód, készítsenek fényképet a növényről, mert ez alapján biztosan eldönthető, hogy nem más tündérrózsa vagy tavirózsa fajt láttak-e.

 

  1. 2019-2020. évi BISEL országos verseny

VERSENYFELHÍVÁS

Álompatak – patakunk, mint ideális élőhely

Az Agrárminisztérium BISEL – Gumicsizmás természetvédelem programja keretében országos versenyt hirdet „Álompatak – patakunk, mint ideális élőhely” címmel 
általános iskolák, szakképző iskolák és gimnáziumok 7-12. évfolyamos tanulói számára 
két korcsoportban (7-9. és 10-12. évfolyam). A versenyre 4 fős csapatok jelentkezését várjuk.

A verseny célja: A felszíni áramló vizek BISEL módszerrel történő monitorozása, az élményszerű feladatokon keresztül a víz és környezetének védelme iránti elköteleződés erősítése, az ökológiai összefüggések felismerése.

A verseny felépítése: a verseny három fordulóból és egy országos döntőből áll.

http://bisel.hu/verseny oldalon megjelenő feladatok megoldásait online kell benyújtani az egyes fordulóknál meghatározott módon, a feltüntetett határidőig.

 

A versenyre való jelentkezés módja:

  1. a)amennyiben az iskola korábban még nem vett részt a BISEL programban, először regisztrálnia szükséges a BISEL honlapon a https://bisel.hu/user/registration?url=/ linken

(a már regisztrált iskolák listája a https://bisel.hu/resztvevok címen tekinthető meg);

  1. b)a versenyre az első forduló (elméleti feladatsor) megoldásának beküldésével lehet jelentkezni.

 

  1. forduló:

Egy szabályos BISEL terepi vizsgálat elvégzése kibővített élőhely vizsgálattal valamint az elméleti feladatsor megoldása (online kitölthető feladatlappal).

Kapcsolódó programokkal (pataknap, tanóra a patakról, kreatív foglalkozások kisebbeknek stb.), illetve döntéshozók és szakértők (önkormányzat, vízügyi igazgatóság, kutatók) bevonásával pluszpontokat lehet szerezni.

A vizsgálat és a feladatlap kitöltése a verseny meghirdetésétől kezdve bármikor elvégezhető.

Beküldési határidő: 2019. november 10.

 

  1. forduló:

Kreatív feladat: max. 3 perces videó készítése az „Álompatak – patakunk, mint ideális élőhely” témában és a film feltöltése a BISEL honlapra. A videó készítése a felhívás megjelenésétől megkezdhető.

Beküldési határidő: 2020. január 20.

 

  1. forduló:

Poszter készítése a vizsgált patak és környéke fejlesztési lehetőségeinek bemutatására (A1 méretben – 594×841 mm -, szabadon választott technikával). A poszter a videóval párhuzamosan is készíthető. A poszter pdf változatát vagy a poszterről készült fényképet kell a BISEL honlapra feltölteni.

Beküldési határidő: 2020. február 1.

Döntő

A három forduló összesített eredménye alapján a két korcsoportban a legmagasabb pontszámot elérő 10-10 csapat jut a döntőbe. A csapatok nem az összesített pontszámot viszik tovább a döntőbe, hanem a helyezésüknek megfelelő pontszámot (az 1. helyezett 20 pontot, a 2. helyezett 18 pontot stb.).

 

döntő várhatóan 2020. március 20-án a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban kerül megrendezésre, ahol a csapatoknak egy 5-8 perces prezentációban kell bemutatniuk az elkészített filmet és a posztert. A prezentációt a zsűri pontozza, a poszterekre a csapatok és a tanárok szavaznak (minden csapat szavazhat az általa 1.-3. helyezésre javasolt poszterre).

A korábbi versenyektől eltérően, a BISEL vizsgálat kiegészül:

–          a megfigyelés nem korlátozódik a makro-gerinctelenekre, hanem a gerincesekre – kétéltűek, hüllők, madarak, emlősök – és a növényekre is kiterjed, bemutatva, hogyan befolyásolja az életüket az élővíz minősége és mennyisége, illetve az emberi hatások;

–          a sokféleség a vizsgálat tárgya, a patak és közvetlen környezete botanikai, zoológiai vizsgálata (nem a fajok pontos meghatározása a cél, hanem hogy hányféle faj figyelhető meg, melyek a jellemző/megkülönböztető bélyegek, a megfigyelt fajok pontos leírása).

Ösztönözzük az iskolák közötti együttműködést, illetve a korábban vizsgált vízfolyás vizsgálatának folytatását, a vizsgálati eredmények időbeli változásának bemutatását. A csapatok több vízfolyást, vagy egy vízfolyás több szakaszát is vizsgálhatják és összevethetik az eredményeket.

Korcsoportonként az első három helyezett munkáját díjazzuk a döntő napján, és lehetőség van különdíjak odaítélésére is.

Jutalmazás:

  • Nemzeti Parkba szóló belépő és részvétel egy nemzeti parki programon
  • Tárgy- és könyvjutalmak

 

A fordulónkénti feladatok, további részletek a versenyről, valamint a pontos versenyszabályzat a http://bisel.hu/verseny oldalon jelennek meg.

A versenyfelhívással, vagy a BISEL programmal kapcsolatos kérdését a bisel.fm@gmail.com címre küldheti el.