ÖKOISKOLA V.

  1. Pályázati felhívás a 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére
  2. Adatellenőrzés ökoiskoláknak
  3. Erdők Nemzetközi Napja
  4. Közösségi erdőtelepítés
  5. Tavaszi gombakiállítás
  6. Környezetvédelmi konferencia: Fenntarthatóság, „Egészség-jóllét”
  7. Az Erdei Iskola Egyesület szakmai találkozója
  8. Meghívó a XXI. Bókay Árpád Országos Biológiaverseny kiállítására
  9. Föld Napja a Rózsakertben
  10. Globális kérdések – tantermi válaszok
  11. Társadalmilag érzékeny természettudományos kérdések felfedezés alapú tanulása
  12. 30 éves a Zöld Szív!

 

  1. Pályázati felhívása 2019/2020. tanévreszóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére

A 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola címpályázat adatlapjának javított változata letölthető az alábbi linkről. Az újrapályázó és Örökös Ökoiskola címre pályázók figyelmét felhívjuk, hogy a javított pályázati adatlapot töltsék le és ezen nyújtsák be pályázatukat.

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. május 22.

A pályázatot az okoiskola@emmi.gov.hu e-mail címre kell elküldeni.

A pályázatról további technikai információt Halácsy Ágnestől a +36 1 896 6242 telefonszámon vagy az agnes.halacsy@emmi.gov.hu e-mail címen vagy az okoiskola@emmi.gov.hu e-mail címen kérhetnek.

 

  1. Adatellenőrzés ökoiskoláknak

Az EKE OFI munkatársai javasolják, hogy a frissített ökoiskolai térképet (https://goo.gl/xKsfka vagy http://ofi.hu/okoiskolak-adatbazisa) ellenőrizzék az intézményi koordinátorok. Az adatsor a korábbi Ökoiskola és Örökös Ökoiskola címeket elnyerő intézményeket, valamint a Köznevelés Információs Rendszerében (KIR, 2019 januári állapot szerint) tárolt működő köznevelési helyszíneket alkalmazta.  Kérjük, ha hibát talál, jelezze a konczey.reka@ofi.hu mailcímen úgy, hogy mail-je tárgyában szerepel a <térkép> szó.

 

  1. Erdők Nemzetközi Napja

Az Erdők Nemzetközi Napja március 21-e, melyet itthon az Erdők Hete programsorozat, a Madarak és Fák napja, és több más erdészeti nap is követ az év során. Mégis, március 21-e alkalmából adják át a Lehoczky János Díjat, amelyet idén az EKE OFI munkatársa, Saly Erika nyert el. Gratulálunk neki!

 

Ugyanebben az időben tartotta az ENSZ Európai Gazdasági Bizottság (UNECE) a Fenntartható Fejlődésről szóló Regionális Fórumát, ahol szintén megünnepelték az erdőket. Az alábbi 10 pontot kapják az erdők most (http://www.unece.org/info/media/news/forestry-and-timber/2019/10-facts-to-fall-in-love-with-forests/doc.html), és kapjuk mi az erdőktől:

  1. Erdő az otthona a szárazföldi állatok és növények több mint 80%-ának, és fedik a világ szárazföldjeinek 31%-át. Mintegy 1,6 milliárd ember mindennapi megélhetése függ erdőktől.
  2. Egy fa akár 150 kg szén-dioxidot is képes megkötni egy év alatt. Az erdőkben (a felszín felett és a gyökerekben biomasszaként) tárolódó szén mennyiségét 296 gigatonnának becsüljük. Európa 400 milliárd fája felveszi a kontinens üvegházgáz-kibocsátásának 9%-át.
  3. A fák fontosak a fenntartható városokhoz: a városi területeken akár 8 °C-kal is a levegőt is lehűthetik a levegőt, 30%-kal csökkentve ezzel a légkondicionálási igényt is. A városi fák kiváló légszűrők, eltávolítják a káros szennyező anyagokat és lebegő részecskéket a levegőből.
  4. A tüzifa a 40% -át teszi ki a mai globális megújuló energia készletnek – annyit, mint a nap, a víz- és a szélenergia együttvéve. A fenntarthatóan kezelt erdők megújuló energiaforrás-szerepének növeléséhez több technológiai innovációs beruházás szükséges.
  5. Az erdei termékek hozzájárulnak a szennyező és szénalapú nyersanyagok iránti igény csökkentéséhez és lecseréléséhez. A textilben felhasználható minősített faalapú rostok (pl. a Lyocell) termelése nagyon erőforrás hatékony. A pamutalapú textilhez átlagosan 130-szor több víz szükséges, a poliészter előállításához pedig átlagosan 170-szer nagyobb üvegházhatású gáz kibocsátás társul.
  6. A fa építési felhasználásával járó szén-dioxid-kibocsátás csak mintegy 40%-a a betonhoz, és kb. 30%-a az acélhoz képest. Összességében a globális CO2-kibocsátás akár 31%-kal is csökkenthető, ha az építők és építtetők fát használnak acél és beton helyett.
  7. A gyógyszerek több mint 25% -a az esőerdők növényeiből származik. Még csak az esőerdők növényeinek 1%-át vizsgálták gyógyászati tulajdonságaikra.
  8. Legnagyobb városok több mint egyharmadának, köztük New Yorknak, Bogotának, Tokiónak és Barcelonának ivóvízbázisa védett erdőkben van.
  9. A világ legmagasabb fája Hyperionnak hívják. Ld itt: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hyperion_(fa) . A mamutfenyő 115,61 m magas.
  10. Egy nagy tölgy egy év alatt 151 ezer liter vizet párologtat. A csapadéknak átlagosan 40%-a származik a növényekből párolgásából. Egyes területeken az arány még magasabb. Például a Rio de la Plata esőinek 70%-a származik az Amazonas vízgyűjtőjén élő erdők evapotranspirációjából.

 

  1. Közösségi erdőtelepítés

Greta Thunberg, 16 éves svéd tanuló augusztus 20. óta péntekenként nem jár iskolába, hanem a svéd parlament előtt tüntet, hogy ezzel próbálja ráébreszteni a felnőtteket, a politikusokat a klímakatasztrófára. Már magyar fiatalok is csatlakoztak a kezdeményezéshez. Minden pénteken, kora délután ott vannak Budapesten, a Kossuth téren.

A magyar civilek egy másik eszközzel próbálnak tenni ugyanezért. Gayer Zoltán médiakutató, szociológus és társai olyan mozgalmat indítanak útjára, amely segíthet a hőmérséklet-emelkedés csökkentésében – mégpedig fák ültetésével.

MyForest – Közösségi erdő alapötlete: a szervezet megvásárol egy hektár mezőgazdasági földet (vagy felajánlások által hozzájut ehhez), átminősítteti, aztán beülteti fákkal, ezeket pedig felajánlja “megvételre”. És a befolyó pénzből vesz újabb földeket, és oda is ültet. Bárki hozhatja a saját fáját, vagy adja azt a MyForest (őshonos, lehetőleg gyorsan növő fajtákban gondolkodnak). A létrejövő erdők közösségi tulajdonba kerülnének, ahol mindenféle programokat lehetne szervezni. 

 

„A hétmilliárd földlakónak 500 fát kéne ültetni fejenként, ha az eltűnt erdőmennyiséget vissza szeretnénk pótolni, de 250-nel is nagyon jól állnánk, hiszen mezőgazdasági területeknek is lennie kellene. Minden egyes földlakó tartozik magának vagy a gyerekeinek 250 fával” – mondja Gayer.

 

Bővebben: https://www.facebook.com/MyForest-K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gi-erd%C5%91k-704719383276512/

 

https://hvg.hu/elet/20190324_Mit_mondjak_a_gyerekemnek__Kozossegi_erdotelepites_indul_a_klimakatasztrofa_ellen?fbclid=IwAR2zqUS3uVxFbGjcnyIvAg_K8GnL4t3fd0uV_htiiqygLoYbti4YI9lxm_8

 

 

  1. Tavaszi gombakiállítás

A Magyar Természettudományi Múzeum érdekes programot kínál a kucsmagombákról.

Kucsmagomba napok a múzeumban, 2019. április 5-7.

http://www.nhmus.hu/hu/content/kucsmagomba-napok

A program múzeumi belépővel látogatható.

 

  1. Környezetvédelmi konferencia:Fenntarthatóság, „Egészség-jóllét”

Időpont: 2019. 04. 17.

Helyszín: Győri Móricz Zsigmond Általános Iskola

8:30 Megnyitó: Simon Róbert Balázs országgyűlési képviselő, az Országgyűlés Kulturális Bizottságának alelnöke

Köszöntő: Császár Lászlóné a Győri Tankerületi Központ tanügy-igazgatási referense

Műsor: Móricz iskola 3. a és 4. a osztályos tanulói

8:50 Környezetvédelmi rajzverseny díjátadása

9:00 Környezetvédelmi csapatverseny

„A jövő nem fogja jóvátenni, amit te a jelenben elmulasztasz!” (Albert Schweitzer)

Eredményhirdetés:12:20 

Előadások:

9:00 Ember – természet – harmónia

Előadó: Kövecsesné Dr. Gősi Viktória dékán-helyettes, Széchenyi Egyetem

9:25 Erdő – egészség – jóllét

Előadó: Tima Gábor erdőmérnök, Kisalföldi Erdőgazdaság ZRt.

9:50 Egészséges étel – helyi gazdáktól! A Mozdulj a klímáért! 2018-as kampány eredményei Előadó: Lajtmann Csaba elnök, Éghajlatvédelmi Szövetség

10:15 Szünet

10:40 Madárbarát iskola, madárbarát kert

Előadó: Bodor Ádám, Magyar Madártani Egyesület Kisalföldi Helyi Csoport

11:05 Boldog Óvoda

Előadó: Cseh Andrásné óvodapedagógus, Szentiváni Óvoda

11:30 Egészségünk – teák és egyéb gyógyfőzetek

Előadó: Varró Xénia

12:00 Ebéd

A konferenciára óvodapedagógusokat, tanítókat, tanárokat, tanítójelölteket, környezeti neveléssel foglalkozó szakembereket, szülőket, a téma iránt érdeklődőket várunk.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött az alábbi linken: https://goo.gl/forms/6peV4AzTWiK3fzgT2

Szervező: Győri Móricz Zsigmond Általános Iskola

Elérhetőség:

Cím: Győr, Vajda u. 25.

Telefon: 96/518-383, 20/475-4814

E-mail: titkarsag.moricz@gmail.com

Megközelíthető: 30A jelzésű autóbusszal, mely a Révai utcából 745-kor indul.

 

  1. Az Erdei Iskola Egyesület szakmai találkozója

Szeretettel hívunk és várunk benneteket az idei szakmai találkozónkra.

„TANULJUNK A TERMÉSZETTŐL, A RÉGIEKTŐL, TANULJUNK EGYMÁSTÓL”

Aggtelek – Gömöri karsztvidék

  1. 04. 25. – 2019. 04. 28.

Az Aggteleki-, Rudabányai hegység, Gömöri karsztvidék – A helyi, regionális értékek megismerése, védelme
Cselekvésen, önálló tapasztalatszerzésen alapuló komplex ismeretszerzés módszertana, saját élmény alapú ismeretszerzéssel, élménypedagógia. Holisztikus (tudományos, művészeti, misztikus) módon való megközelítése az élő, élettelen és épített környezet megismerésének. Közösségépítés, tapasztalatcsere. (Ökojátékok, terepi foglalkozások, érzékek nyitogatása, stb.)

Meghívó, program: http://erdiskegy.hu/index.php?lang=hu

Jelentkezés: https://docs.google.com/forms/d/13hFe575MjiAKeCIErTs5MjPxARoJYfhYvweoJbONpyQ/edit

Vajtáné Boros Éva
20/2222-874
eva.boros@freemail.hu

 

  1. Meghívó aXXI. Bókay Árpád Országos Biológiaverseny kiállítására

A XVIII. Kerületi Bókay Árpád Általános Iskola idén 21. alkalommal szervezi meg a Bókay Árpád Országos Biológiaversenyt, amely a Nemzeti Tehetség Program által támogatott tehetséggondozó verseny.

Örökös Ökoiskolaként a verseny feladatainak összeállítása során kiemelt figyelmet fordítunk a gyermekek környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelésére, közvetlen környezetünk élővilágának élményszerű megismertetésére.

A versenyhez kapcsolódóan kiállítást szervezünk, ahol megtekinthetők az idei tanév legjobb pályamunkái, makettjei, társasjátékai, a kísérletek, megfigyelések dokumentációi, amelyek segítségével betekintést nyerhetünk a diákok környezettudatos gondolkodásába, az élménypedagógia módszereibe.

A kiállításra szeretettel várjuk az érdeklődőket!

A kiállítás időpontja: 2019. április 26. – május 8.

Helyszín: Bókay Árpád Általános Iskola, 1181 Budapest, Wlassics Gyula utca 69.

Látogatási szándékukat kérjük előzetesen jelezni a 06-1- 291-48 36-os telefonszámon.

Krakkerné Berki Hajnalka szakmai vezető

 

  1. Föld Napja a Rózsakertben

A 2019. évi központi Föld Napja rendezvény a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. szervezésében április 26-án, pénteken 9 órakor kezdődik Budatétényben (1223 Budapest, Nagytétényi út 190.). A hivatalos megnyitó után az Országos Meteorológiai Szolgálat légköri szondájának felbocsátását tekinthetik meg a látogatók 10:20-tól a Rózsakertben.

A kiállítók között a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság, a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum, a Magyar Természettudományi Múzeum, a Növényi Diverzitás Központ, a Pilisi Parkerdőgazdaság, a mYnest (természetfotós játszótér) és a Nemzeti Élemiszerlánc-biztonsági Hivatal „Maradék nélkül” programja is bemutatkozik. A rendezvény 15 óráig tart. Várhatóan interaktív gyermekfoglalkozások, tevőleges környezetvédelem és komposztálási gyakorlat, játékok, fejtörők, kvízek, élőlénybemutatók várják a csoportokat.

Kérjük, hogy az iskolák jelezzék részvételi szándékukat a hermanottointezet@hoi.hu e-mail címen. A helyszín a XI., XXI, XXII. kerületi általános iskoláknak, a környékbeli (Pest megyei) általános iskoláknak, a fővárosi gyermekotthonoknak és gyógypedagógiai intézményeknek, valamint a budapesti és Pest megyei agrár-szakképző iskoláknak számít közeli helyszínül.

A rendezvény ingyenes. A Budatétényi Rózsakert Magyarország legnagyobb rozáriuma (https://fruitresearch.naik.hu/gyki-budatetenyi-rozsakert).

 

  1. Globális kérdések – tantermi válaszok

Eszközök és módszerek a Fenntartható Fejlődési Célok oktatásában!

Milyen tankönyvek, háttéranyagok, képzések segítik a fenntarthatóság komplex megközelítését a mindennapi oktatási gyakorlatban? Hogyan érhető el a nemi esélyegyenlőség az iskolában? Mit tehetünk tanárként a Fenntartható Fejlődési Célok érdekében?

Ezeknek a kérdéseknek szentel egy délutánt április 25-én, csütörtökön az Anthropolis Egyesület, az Európa Pontban.

Program:

15:00 – 15:20

–          Regisztráció

–          Bemutatkozik az Anthropolis Egyesület

–          Mik a Fenntartható Fejlődési Célok?

15:20 – 16: 25

–          Kéz a kézben vagy kard ki kard?

Panelbeszélgetés a nemek eltérő helyzetéről az oktatásban

–          NEM: Nemi Esélyegyenlőségi Mutató

Mi a NEM, és hogyan segíti az iskolai nemi esélyegyenlőséget? – bemutató

16:25 – 16:40 Szünet

16:40 – 18:00

–          Globális kérdések, globális tantárgyak

Eszközök a fenntarthatóság iskolai megjelenítéséhez

–          Új segédanyagok a globális szemlélet oktatásához – beszélgetés a szerzőkkel

18:00 – 18:30

–          Digitális történetmesélés és szerepe a fenntarthatóság oktatásában – bemutató

–          Filmvetítés

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Kérjük, regisztráljanak az alábbi linken: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdMqRtgeGR9mssf9JS5Ggkrh__ve-aDD0Jc48P35TNNZT1pGw/viewform

Helyszín: Európa Pont, 1024 Budapest, Lövőház u. 35.

Időpont: 2019. április 25. 15:00 – 18:30

Az eseménnyel kapcsolatos kéréseket az alábbi címre várjuk: anthropolis.iroda@gmail.com

Várunk mindenkit szeretettel!

 

  1. Társadalmilag érzékeny természettudományos kérdések felfedezés alapú tanulása

A nehéz témához – formális és informális természettudományos oktatás összekapcsolása társadalmi kérdésekkel – négyéves európai projektben készültek elméleti és mindennapi segédanyagok. A H2020 finanszírozású PARRISE projekt magyarra fordított anyagai itt elérhetők: https://www.parrise.eu/wp-content/uploads/2018/04/parrise-hu-rgb.pdf.

A projekt erősíteni szándékozik a fiatalok érdeklődését a társadalom és a tudomány világa iránt, olyan fontos kérdéseket akar felvetni, amelyek befolyásolják az életüket. Ezt a megközelítést nevezzük Socio-Scientific Inquiry-Based Learning-nek (Társadalmilag érzékeny tudományos kérdések felfedezés alapú tanulása – SSIBL). Az SSIBL három pedagógiai megközelítést kapcsol össze, amely általános az iskolákban, de gyakran egymástól függetlenül alkalmazzák ezeket – a természettudomány felfedezés alapú tanítását (Inquiry-Based Science Education – IBSE), a társadalmilag érzékeny természettudományos kérdéseket (Socio-Scientific Issues – SSI) és az állampolgári nevelést (Citizenship Education – CE).

 

  1. 30 éves a Zöld Szív!

Nagyszerű hangulatban és meghitt pillanatokban gazdagon zajlott le a “30 éves a Zöld Szív” Országos Találkozó. Erre az alkalomra készült egy 30 perces összeállítás is a Zöld Szív három évtizedet átölelő eseményeiről. A filmet a YouTube-on is megnézhetitek, ide kattintva:  

https://www.youtube.com/watch?v=ZmKvutj7IJk

 

A 2019-es évet a Zöld Szív évének nyilvánította a Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalom, és gazdag programsorozatot terveznek. A tervek bővítéséhez a zöld szíves ökoiskolák is hozzájárulhatnak. Küldjétek el ötleteiteket Orgoványi Anikónak (orgovanyi.aniko@gmail.com), a Zöld Szív vezetőjének, hogy ti hogyan képzelitek el ezt a jubileumi évet!

 

Zöld Szív ITM : https://zoldsziv.hu/